• Foto: Jan G. Jørgensen

  • Brigader Frode R. Flølo, som er sjef Flo Luftkapasiteter, under overleveringsseremonien for det første norske NH90-helikopteret hos AgustaWestland i Milano torsdag. Foto: Forsvaret

Første NH90 seks år på overtid

Profilerte stillinger:

Ti år etter bestilling og seks år forsinket er det første norske NH90-helikopteret nå levert i Italia.

annonse:
annonse:
annonse:
Norsk variant
  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring.
  • Alle 14 NH90 vil ha identisk grunnkonfigurasjon. For best mulig å kunne tilpasse helikoptrene for ulike roller og oppdrag, som søk og redning (SAR), kystvakt, anti-ubåtkrigføring, overflateovervåking med mer, kan helikoptrene i løpet av fire timer av- eller påmontere ulike sensor- og våpenpakker
  • Planen er at de seks første helikoptrene skal være på plass i løpet av 2011. Norges 14 helikoptre kan være ferdig levert rundt 2016. Den trinnvise leveransen er akseptert for å kompensere for forsinkelsene i det europeiske programmet
  • Den norske NH-90-anskaffelsen har en budsjettramme på 6,3 milliarder kroner. Bestillingen ble gjort i 2001
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia
  • De norske NH90 vil ha enkelte løsninger som avviker fra ”standarden” for den maritime NH90 versjonen: digital kartløsning, eksterne redningsflåter, forbedret ESM-system, ekstra interne drivstofftanker, mission recoder, hjelmmontert sikt og display (HMSD) mm
NH90
  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn

Les også:

Det første helikopteret ble overlevert på en seremoni hos AgustaWestland i Milano onsdag, og skal flys hjem til Norge de nærmeste dagene.

– Både industrien, Luftforsvaret og Flo har jobbet hardt og lenge for å oppnå denne milepælen. Nøyaktig ti år etter at kontrakten ble underskrevet, overtar vi nå det første NH90-helikopteret, sier brigader Frode R. Flølo som er sjef Flo Luftkapasiteter.

Flere forsinkelser

Forsvaret har bestilt 14 NH90-helikoptre for operasjoner fra Sjøforsvarets nye Nansen-klasse fregatter og Kystvaktens helikopterbærende fartøy av Nordkapp- og Svalbard-klassen.

– Vi har jobbet lenge sammen med det norske forsvaret, og har lært hverandre å kjenne. Jeg håper samarbeidet vil fortsette i lang tid framover, sa NH90-direktør hos AgustaWestland, Domenico Vaccari, på overtakelsen.

At samarbeidet er langvarig har åpenbart en viss bismak for Forsvaret, ettersom de norske helikoptrene er blitt rammet av stadige forsinkelser i det europeiske NH90-programmet.

Ifølge kontrakten fra 2001 skulle de første maskinene leveres Norge høsten 2005.

Viktig første mottakskontroll

Som Teknisk Ukeblad skrev i mars, startet Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) mottakskontroll på den første NH90-maskinen på AgustaWestland-fabrikken i Italia i midten av februar. Da var planen at overtakelsen skulle skje i løpet av mai, med ytterligere tre maskiner i høst. Det endte altså med én maskin.

Flo opplyser til TU at mottakskontrollen tok lengre tid enn planlagt på grunn av feil de oppdaget.

– Anskaffelsesprosjektet i Flo har gjort en meget grundig jobb i å kvalitetssikre leveransen. Mottakskontroll på første helikopter er på mange måter ekstra viktig, da den setter standarden for de neste leveransene, sier fungerende informasjonssjef Eivind Byre i Flo.

Foto: Jan G. Jørgensen

Mye arbeid gjenstår

– Gjennom den neste fasen skal Luftforsvaret utforske helikopterets kapasitet, og utvikle prosedyrer for aktuelle oppdrag, opplyser Flølo.

Det er for øvrig et arbeid som har pågått en stund, både i Italia og i Norge.

For ganske nøyaktig ett år siden startet testorganisasjonen (OT&T – Operativ test og evaluering) NH90-testing på Forsvarets helikopterbase på Bardufoss. Dette er en såkalt industrimaskin som altså foreløpig eies av NHIndustries.

Slik TU fikk det fortalt, gjorde det nye kystvakt- og fregatthelikopteret en god figur i norske vinterforhold. Samtidig måtte helikopteret bytte motor to ganger på fire måneder, og det har tatt tid å skaffe reservedeler.

Les mer her:

NH90-helikopteret imponerer

Kjølig velkomst for NH90

Motortrøbbel for første NH90

Fregatt og kystvakt

8 av 14 NH90 skal primært benyttes til tjeneste i Kystvakten og relatert trening, og har da betegnelsen NH90 NKVH (nytt kystvakthelikopter).

De 6 øvrige helikoptrene skal benyttes til tjeneste på Nansen-klassen fregattene, og går da under betegnelsen NH90 NFH (nytt fregatthelikopter).

Først etter den såkalte OT&E-fasen, kan flyene overføres til de to operative skvadronene i 139 luftving. Først kystvaktskvadronen, 337, og deretter 334 (fregatt).

Mens taktisk transport-utgaven av NH90 (TTH) har vært i bruk i snart fem år, blir Norge faktisk første land som tar fregattvarianten (NFH) i bruk i sjømilitære operasjoner.

Det henger sammen med at Nederland, Frankrike og Italia, som også skal ha NFH-versjonen, allerede opererer fra fartøy, men med andre maskiner. De har ikke det samme hastverket.

Les også: Først med NH-90 til sjøs

Nye helikoptre er unyttige for fregattene

NH-90 taklet norsk vær

AgustaWestland har hittil levert til sammen 13 helikoptre til Nederland, Frankrike, Italia og Norge.

NH90-flyene til Finland bygges av Patria: NH90 trekker Patria til Norge

Industrimaskinen kom til Bardufoss i november i fjor. Foto: Frode Lund, Luftforsvaret

Venter på sertifisering av norsk versjon

Jobben til OT&E-organisasjonen er blant annet å avdekke helikopterets operative og tekniske ytelser under særnorske forhold. Det vil si egnetheten for norsk bruk med tanke på muligheter og begrensninger.

Dessuten er det denne testorganisasjonen, med rundt 50 ansatte, som skal bidra til å utarbeide regelverk, prosedyrer, standarder, taktikker samt trenings- og utsjekksprogram for helikopterbesetningene.

Norske NH90 helikoptre vil ha noen løsninger som er forskjellig fra standardmodellen for den maritime versjonen av NH-90 (se faktaboks i høyre spalte).

– Ytelsene for den norske varianten er ikke dokumentert av fabrikanten, da det fortsatt gjenstår noe arbeid for å kunne fryse design for de norske tilpasningene, opplyser Flo.

NH90-prosjektet (7660) har en kostnadsramme på 6,3 milliarder kroner.

NH90 er fortsatt kandidat til å erstatte Sea King som redningshelikopter i 330-skvadron.

NH90 erstatter Westland Lynx Mk86 som kystvakthelikopter Foto: Torgeir Haugaard

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook