• Moss lufthavn Rygge har fått nye landingslys i LED i forbindelse med oppgraderingen til ILS CAT II. Foto: RSL AS

LEDer flyene ned

Profilerte stillinger:

Moss lufthavn Rygge er først i Europa med LED-landingslys.

annonse:
annonse:
annonse:

Les også:

LED-lysene som er støpt i rullebanen på Rygge er et ledd i fornyelsen av navigasjonssystemet på Moss lufthavn Rygge.

I løpet av tre måneder er installert 800 LED-lys og strukket ti mil med kabler på rullebanen som nå er oppgradert fra ILS (instrumentelt landingssystem) kategori 1 til kategori 2.

«Klimavennlig»

LED står for Light Emitting Diode eller lysutsendende diode. Denne sender ut lys når det går en likestrøm gjennom den.

En viktig egenskap med LED-belysning er evnen til å gi mye lys per energienhet, og ikke minst at den har lang levetid. Disse landingslysene skal holde i 15 år, i motsetning til halogenvarianten som må skiftes etter tre år.

Derfor har vel Rygge Sivile Lufthavn AS (RSL) sitt på det tørre når de markedsfører seg som «først i Europa med klimavennlige landingslys».

Dessuten kan flygelederne i tårnet gjennom systemet styre hver enkel pære i hvert enkelt takselys og slik tegne opp ruter for flyene fra taksebane til gate.

Lysene er konstruert på en slik måte at den har ulike pærer på ulike sider, og ett sett med lys som er synlig for en pilot vil ikke være det for piloten som skal til en annen gate.

Bedre operasjonelle forhold

En annen faktor som vil bidra til positivt i lufthavnens klimaregnskap, er at de skal bli færre fly som må brenne opp unødvendig drivstoff når de må omdirigeres på grunn av tåke rundt Rygge. Som følge av beliggenheten nær Vannsjø blir det noen tåkedager i vinterhalvåret.

Så langt i år har lufthavnen hatt 24 overflyginger til andre lufthavner. 19 av dem i perioden januar – april.

Men med oppgraderingen til ILS CAT II er siktkravet redusert fra 800 til 300 meter. Det vil bidra til mer stabile driftsforhold på lufthavnen.

Sammen med Stavanger lufthavn Sola er Moss lufthavn Rygge de to flyplassene i Norge med denne kategorien. Hovednavet i norsk luftfart, Oslo lufthavn Gardermoen, har CAT III.

RSL har investert 65 millioner kroner i oppgraderingen som er utført av Forsvarsbygg. Naturligvis i tett samarbeid med konsesjonshaveren, Luftforsvaret/137. Luftving.

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook