• Oppdresset: Vard Group har fem verft i Norge samt spesialselskap som Vard Electro. Foto: Vard

  • Reklame: Den nye bedriftsprofilen til Vard ble presentert for alle de 9.500 ansatte i Fincantieri-gruppen 5. mars. Foto: Vard

VARD GROUP

STX OSV er blitt til Vard

Profilerte stillinger:

De fem norske verftene som tidligere tilhørte Kjell Inge Røkke og Aker Yards, skifter igjen navn.

annonse:
annonse:
annonse:

Les også:

Etter at det italienske verftskonsernet Fincantieri kjøpte aksjene til koreanske STX tidligere i vinter, satte ledelsen og de nye eierne i gang med å finne nytt navn på verftene.

De endte opp med Vard Group.

Navnet fungerer internasjonalt og spiller samtidig tilbake til norske tradisjoner med å merke farleder med varder.

Les også: Frykter for fremtiden til norske verft

Ledig

– Betydningen av varder for alle som ferdes langs kysten er ubestridt, og det er et sterkt symbol for et selskap med så lange skipsbyggingstradisjoner som oss, sier Roy Reite, konsernsjef i Vard Group i en pressemelding.

Navnet var også ledig i både patent- og domeneregisteret.

– Vard var registrerbart som selskapsnavn, fungerer godt internasjonalt og har en sterk maritim betydning. Det gjenspeiler selskapets lange historie som en ledende skipsbygger av offshore- og spesialfartøy og er en viktig del i å tydeliggjøre selskapets verdier, tradisjoner og strategi, ifølge Reite.

Omdøpt

De norske verftene vil få navnene Vard Aukra, Vard Brattvaag, Vard Brevik, Vard Langsten og Vard Søviknes.

De største spesialselskapene vil bli kjent som Vard Design, Vard Electro, Vard Accommodation, Vard Piping, Vard Engineering og Vard Grenland Industri.

Vard har også verft i Romania, Vietnam og Brasil.

Fornøyde: Ansatte med nye arbeidsklær og hjelmer med nytt navn og logo. Foto: Vard

Fall i omsetning

Inntektene i STX OSV gikk ned med cirka 1 milliard kroner til 11,1 milliarder kroner i 2012 sammenliknet med 2011 da omsetningen kom opp i 12,4 milliarder kroner.

Resultatet var også dårligere med 1,3 milliarder kroner mot 2,2 året før. STX OSV sliter med å få opp effektiviteten og lønnsomheten ved verftet Niteroi i Brasil. Det er blant annet stor og hyppig utskifting av ansatte. Det ble levert 22 skip i 2012 mot 23 i 2011.

Les også:

Norske verft taper tre av fire kontrakter 

Seier til LO i verftssaken

Batterier på full fart inn i skip  

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook