DRAKEN HARALD HÅRFAGRE

Her seiler verdens største vikingskip

Draken Harald Hårfagre lar seg både seile og ro – nesten helt som planlagt.

annonse:

HAUGESUND: Glem kopier av Oseberg- og Gokstad-vikingskip. Draken Harald Hårfagre er bygget som et av sagatidenes storskip, etter en kombinasjon av gamle norske båtbygger tradisjoner, arkeologisk materiale og opplysninger fra sagalitteraturen.

I juni ble det 35 meter lange og 8 meter brede vikingskipet sjøsatt, to år etter at byggingen startet i en hall på Vibrandsøy utenfor Haugesund.

– Vi har bygget på gamle båtbyggertradisjoner, kunnskap som er gått i arv. Vi har studert arkeologisk materiale,  norrøne og gamle europeiske kilder og billedlige framstillinger, sier prosjektleder Terje Andreassen.

Han er lettet og glad over at det 70 tonn tunge skipet fungerer så godt. Mange tester ble gjort med skalamodeller. Fullskalabåten lever opp til forventningene. Seileregenskapene overgår alle tidligere modeller og kopier av vikingskip.

Les også: Se verdens største vikingskip ta form

Båtbyggerfarvel

Båtbyggerne har vært med og seilt og justert detaljer. Nå forlater de prosjektet, stolte og fornøyde.

Et permanent mannskap tar over og skal seile og ro skipet i sommerhalvåret. De fleste er allerede rekruttert og i gang med å lære seg hvordan dette skipet fungerer.

Bare to av skipsbyggerne, Jon Jacobs og Lars Movinkel, som begge tok fagbrev under byggeperioden, blir med videre som mannskap. I vinter skal de holde skipet ved like.

– Det er utrolig morsomt å seile skipet og få bekreftet at det fungerer som planlagt, sier Jacobs. Han har sin egen båtbyggervirksomhet ved siden av.

– Det er veldig nyttig for meg å se hvor påkjenning og slitasje er sterkest. Den kunnskapen tar jeg med når jeg bygger båter, sier Jacobs.

Saga Oseberg: Sjekk denne ro-teknikken

SLIT: Blod, svette og tårer. Det er hardt arbeid og slitsomt å krysse Karmsundet med en råseiler.

Dansk erfaring

Kaptein, styrmann og en rekke andre av mannskapet er danske og har vært med og seilt det som hittil har vært det største vikingskipet, Havhingsten fra Glendalough.

– Dette er noe helt annet, sier en strålende fornøyd kaptein, Carsten Hvid.

Han påpeker at Harald Hårfagre er bygget etter andre prinsipper enn Havhingsten, som var en ren kopi. I Harald Hårfagre er det bygget inn nesten 1000 års erfaring med Nordlandsbåt og fembøringer. I fire år har Hvid seilt Havhingsten, som er en  30-sessers båt, det vil si med 60 roere og 120 kvadratmeters stort råseil.

Draken Harald Hårfagre er en 25-sessers langskip, det vil si 25 årer på hver side, med to roere på hver. Det trengs altså 100 mann til å ro skipet. Seilarealet er på ca. 300 kvadratmeter. Draken er dobbelt så bred og fem meter lengre enn Havhingsten. Skroghastighetene er ca. 13 knop.

– Vi har vært oppe i 10,5 knop hittil. Med vindene rett bakfra kan vi komme opp i 20 knop, sier Andreassen. Det kreves et mannskap på rundt 30 for å seile skipet.

Les også:

Her er fremtidens skipsbro

Dette skipet kan løfte 3000 tonn i tandem  

Lærdom fra kopi

Kaptein Carsten Hvid og styrmann Esben Jessen brukte mye tid på å lære seg å seile Havhingsten. Den erfaringen kommer godt med nå.

– Vi får en kortere og mindre bratt lærekurve takket være den erfaringen, sier Jessen, som er ingeniør og opptatt av hvordan roret er utformet for å fungere optimalt.

I og med at roret er plassert akter på styrbord side, må formen på roret, innfestingen og plassering av ballast justeres i forhold til hverandre.

I oktober legges skipet i opplag. Til våren fortsetter prøveseiling og opplæring av mannskap. Etter planen vil de første kommersielle oppdrag, som ennå ikke er helt definert, starte i 2014.

Målet er å seile til Amerika i 2015.

Les også:

Bygger verdens største vikingskip

Osebergkopi blir virkelig

Denne sender motordata til telefonen

430 tonn betong holder sjømerke stødig  

  • KRYSS: Draken Harald Hårfagre krysser seg gjennom Karmsundet ved Haugesund. Foto: Tore Stensvold

  • ERFARING: Kaptein Carsten Hvid har flere års erfaring med seiling av vikingskip som kommer godt med på Harald Hårfagre.

  • STOLT: Prosjektleder Terje Andreassen navigerer og følger med på mannskapets slit på dekk.

  • INGENIØR: Esben Jessen er styrmann på Harald Hårfagre og jobbet mye med optimalisering av roret. I vinter må han finne seg en midlertidig ingeniørjobb.

annonse:

Draken Harald Hårfagre
  • Oppstart: Mars 2010
  • Kjølstrekk/røysskål: Mai 2010
  • Sjøsetting: 4. juni 2012
  • Eksperimentering med rigging, seiling og roing: Juni 2012 – mai 2013
  • Første tokt: Mai 2013
  • Lengde: 35 meter
  • Bredde: 8 meter
  • Deplasement: 70 tonn. Ca. 20 tonn stein som ballast.

Kilde: Vikingkings.no

Havhingsten fra Glendalough
  • Dansk kopi av vikingskip funnet på bunnen av Limfjorden. 30 meter langt og fire meter bredt krigsskip med en deplasement på 15 tonn og 60 manns minimumsbesetning.
  • Byggestart var i 2000, og skipet ble sjøsatt i 2004. Det tilhører Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
  • Har gjennomført mange vellykkete seilaser, blant annet til Dublin i Irland, hvor man mener originalen opprinnelig ble bygget rundt 1040.

Kilde: Vikingskibsmuseet i Roskilde

Les også:

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook