OFFSHORE PATROL CUTTER

Frister US Coast Guard med X-Bow

Ulsteins unike skipsdesign markedsføres nå hardt overfor den amerikanske Kystvakten, som skal bestille 25 skip.

annonse:
annonse:
annonse:

Les også:

Det er Ulsteins amerikanske samarbeidspartner, verftsgruppen Vigor Industrial, som fronter markedsføringen overfor US Coast Guard.

Ulstein har utviklet et nytt konsept, OPC – Offshore Patrol Cutter med SX 151-design.

Smal og smekker

Fartøyet Ulstein og Vigor håper Kystvakten vil velge, er 100 meter langt, 16,5 meter bredt og har innredning for 124 personer.

Skipet er utviklet i samarbeid med Vigor Industrial, som har laget en video for å markedsføre prosjektet.

 I Kampanjen «Affordable Innovation. Proven performance» klasker Vigor til:  “Som respons på Kystvaktas krevende OPC-krav, går Vigor utenfor det konvensjonelle. Med Ulstein X-Bow vil Vigor levere en robust arbeidshest med svært gode sjøegenskaper.”

Les også: Bestiller forskningsskip til 500 millioner

Dobbel framdrift

Skipet er planlagt med en kombinasjon av diesel-mekanisk og diesel-elektrisk framdrift, som er optimalt for fartsområdet 5-22 knop.

Foruten helikopterdekk med hangar, er fartøyet designet med tre hangarer for redningsbåter (MOB-båter – mann over bord).

TØFF: X-Bow tåler godt røff sjø, hevder Ulstein og Vigor. Foto: Ulstein group

Lang betenkningstid

Ulstein må imidlertid smøre seg med tålmodighet mens de venter på eventuell kontrakt.

– Prosjektet er langsiktig. Flere verftsgrupperinger gir nå tilbud til Kystvakta. Mot slutten av 2014 eller starten på 2015, vil Kystvakta tildele kontrakten, forteller Tore Ulstein, direktør for Innovasjon og Marked i Ulstein Group.

Les også:

Her seiler verdens største vikingskip

Far Solitaire kåret til Årets skip

Sparer 30 millioner dollar årlig med nytt skrog

30 % mindre utslipp fra skipsfarten i 2020 

Dette skipet kan løfte 3000 tonn i tandem  

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook