• SPENNENDE MARKED: Japan har store havdyp og et enormt energibehov. Det gir Statoil tro på at de kan gjøre butikk av å promotere Hywind i landet. Foto: Øyvind Hagen/Statoil

Ønsker Hywind til Japan

Det japanske energimarkedet er ideelt for selskapets flytende vindturbin, mener Statoil.

annonse:
annonse:
annonse:
Dette er Hywind
  • Hywind-turbinen utenfor Karmøy er utviklet av Statoil, og er verdens første flytende vindturbin i fullskala størrelse (2,3 MW).
  • Testperioden startet høsten 2009 og skal vare i to år. Målet er å teste ut hvordan vind og bølgekreftene virker på strukturen
  • Konstruksjonen består av en stålkappe fylt med ballast. Det flytende elementet stikker 100 meter ned under havoverflaten og er festet på havbunnen med tre forankringspæler.
  • Målet med flytende turbiner er å utnytte den kraftige vinden langt ute på havet.
  • Selve turbinen er bygget av Siemens. Technip har bygget de flytende elementene og utført installasjonen til havs, mens Nexans Noway har installert kabelen til land.

Les også:

Under det første statsbesøket i Japan på åtte år skulle statsminister Jens Stoltenberg ha med seg en næringsdelegasjon på hele 123 personer. Blant dem var representanter fra Statoil.

Så kom jordskjelv, tsunami og reaktorhavari, og besøket ble utsatt.

Spennende marked

– Vi ser Japan som et spennende marked framover. Tanken rundt å dra til Japan var å treffe bransjemarkedet der, og rett og slett fortelle dem om flytende havvindteknologi. Vi har en følelse av at konseptet ikke er godt kjent i den delen av verden, sier informasjonssjef Morten Eek i Statoil.

Den eksisterede Hywind-teknologien er dimensjonert for å kunne installeres på havdyp fra 120 - 700 meter. Det er en av årsakene til at Statoil peker på Japan.

Store havdyp

VIL HALVERE KOSTNADENE: - Slik vi ser det er Hywind en suksess. Vi er kommet så langt at vi tror vi kan lykkes med å halvere turbinkostnadene, sier informasjonssjef i Statoil, Morten Eek. Foto: Photo: Ãyvind Hagen / Statoil

– Japan har de rette forholdene med tanke på store havdyp og nærheten til store energimarked. De har et stort energibehov. Dette gjør at vi ser spennende forretningsmuligheter i dette markedet. Men en mulig satsing her ligger et stykke fram, sier Eek.

Nærmere i horisonten er Statoils planer om å teste ut Hywind-teknologien i to nye testparker med 3-5 turbiner.

Statoil har pekt ut kysten av Maine og Skottland som aktuell lokalitet for framtidige testparker i 2015-16. Hvor parkene vil ligge håper Statoil å ta stilling til i løpet av året.

Doblet produksjonen

Verdens første fullskala flytende vindturbin har snurret og gått i det værharde havgapet mellom Utsira og Karmøy siden våren 2009.

Teknisk Ukeblad har tidligere fortalt at testresultatene er gode. Nå viser 2010-resultatene at Hywind produserte over all forventning.

Mot forespeilte 3,5 GWh, produserte Hywind i fjor dobbelt så mye, 7,3 GWh. Testturbinen har stått i mot bølger på nær 11 meter, og konstruksjonen skal ikke ha blitt påvirket av uværet i stor grad.

Kutte kostnader

Nå vurderer altså Statoil og gjøre alvor av kommersialiseringsplanene for den flytende vindkraftteknologien.

– Vi har klart å bevise at vi har kvalifisert flytende havvindteknologi. Slik vi ser det er Hywind en teknologisk suksess. Vi er kommet så langt at vi tror vi kan lykkes med å ta ned kostnadene betydelig, sier Eek.

Les også: Vil teste Hywind i utlandet



Ny generasjon

– Hywind som står utenfor Karmøy kostet 400 millioner kroner. Betyr en halvering at de neste turbinene vil koste 200 millioner?

– Nei, Karmøy var et forskningsprosjekt. Denne gangen skal vi ikke utvikle ny teknologi, men videreutvikle konseptet, og ta inn skala-effekter. I den neste fasen forventer vi derfor betydelig lavere kostnader, uten at jeg kan si nøyaktig hva kostnaden blir, sier Eek.



Lettere og enklere

Den neste Hywind-generasjonen vil få et forbedret og optimalisert fundamentdesign i stål eller betong og økt turbinkapasitet.

Turbinmaterialene blir lettere, og skal kunne installeres direkte på felt i en operasjon, i motsetning til 5-6 operasjoner som tidligere.

Den nye generasjonen skal også kunne installeres inn på 100 meters dyp, mot en tidligere 120 meters dyp, og teknologimiljøet jobber mot å komme inn på enda grunnere vann.

Kan konkurrere

– Når blir Hywind-teknologien kommersiell?

– Det gjenstår å se. Vi må sammen med leverandørindustrien fortsatt få ned kostnadene, og vise at vi har robusthet og stabilitet i drift. Vi ser ingen grunn til at ikke flytende vindkraft skal komme på nivå med bunnfaste turbiner om få år, og da vil det være et kommersielt potensiale i Hywind-konseptet.

Statoil tror Hywind kan kunne konkurrere med bunnfaste turbiner allerede innen utgangen av dette tiåret.

Les også: Hywind får dansk konkurranse

Statoil er ikke alene om å utvikle teknologi for flytende vindturbiner.

I februar skrev den danske vindgiganten Vestas kontrakt med joint venture-selskapet Windplus, som utvikler flytende fundamenter til vindturbiner. Med på lasset er Principle Power Inc, som står bak Windfloat-teknologien.

– Betydelig forsprang

– Vestas har nylig meldt seg på kappløpet om flytende havvind. Har de, som rendyrket vindkraftselskap, et forttrinn?

– Vi har for vår del vært gjennom en lang testperiode, og har et betydelig forsprang. Jeg vil tro at det er viktig for havvindindustrien at det er flere og gode tilbydere som tar dette videre nå. Det er fortsatt mye arbeid igjen for å bevise at det går an å ta ned kostnadene vesentlig, parallelt med at teknologien blir klar, sier Eek.

– For dyrt med vindmøller til havs

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook