• Foto: Lien, Kyrre

  • Her på Økern produserer Elbil Norge om lag én Buddy om dagen. Om under et år kan en ny fabrikk være på plass. Foto: Trond Gram

Buddy satser med ny fabrikk

Mens Think er i dyp krise, er Buddy i ferd med å etablere en ny fabrikk i utlandet. Men selskapet trenger staten som kompis.

annonse:

Ifølge direktør Kjell Strøm i Elbil Norge, som produserer Buddy, er selskapet nå i ferd med å nå målet om økt produksjon, gjerne i utlandet.

– Slik det ser ut nå, vil vi være i gang med ny produksjon i løpet av neste høst, forteller Strøm til TU.no.

Ønsker staten inn

Buddy produserer i dag om lag én bil om dagen på Økern i Oslo. Målet er å skalere opp produksjonen til 5.000 biler i året.

I dag er Strøm i Portugal for å se etter et mulig nytt produksjonssted.

– Foreløpig ligger vi bra an. Alt går som planlagt. Men det er klart at også vi vil behøve kapital i løpet av det neste halvåret. Hadde vi fått staten inn på eiersida, ville det gitt oss en ekstra tyngde i forhandlingene vi nå er inne i, sier Strøm.

Lader opp til elbilåret

Har tjent penger

Gjennom tre emisjoner siden 2006 har Elbil Norge hentet inn til sammen 30 millioner kroner. Med andre ord bare en tidel av det Think Global nå trenger.

Les også: Think i krise

– Vi er komfortable med dagens økonomiske situasjon. I motsetning til Think har vi tjent penger på vanlig drift og har kommet dit vi er i dag med organisk vekst.

Han vil ikke røpe hvor mye kapital Elbil Norge trenger for å komme i gang med en ny fabrikk utelands.

– Synd med Think

Strøm vil heller ikke kommentere om han er overrasket over den finansielle krisen i Think Global.

– Men jeg synes det er veldig synd. Vi trenger all den hjelp vi kan få for å dra dette lasset. Vi er ikke konkurrenter. Vi opererer innenfor vidt forskjellige nisjer av elbilmarkedet. Think har en mer påkostet elbil, mens vi satser på et rimeligere kjøretøy, sier Buddy-sjefen.

Lader batteriene med friske penger

annonse:

Les også:

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook