• Foto: BREIVOLL

  • AVANSERT: Det er utviklet en avansert elektronikkløsning for Pipescanneren. Her er prosjektleder Chato Jakobsen fra DataRespons (til venstre) og teknisk leder Hans Eilif Larsen fra Breivoll Inspection Technologies.FOTO: BREIVOLL

Lagspill bak ingeniørbragden

Med sin skannerløsning for å måle tykkelsen på metallet i vannrør, gikk Breivoll Inspection Technologies seirende ut av avstemmingen for årets ingeniørbragd.

annonse:
annonse:
annonse:

Les også:

– Dette er gledelig! Dette er et lagspill i aller høyeste grad, sier teknisk leder Hans Eilif Larsen om avstemningsresultatet.

Lagspillet dreier seg ikke bare for dem som arbeider i selskapet, men også for alle leverandørene som har vært med på å lage skanneren.

– Ingen hadde fått til dette alene. Det er så mange disipliner involvert med algoritmeutvikling, transducerdesign og ROV-konstruksjon, sier Larsen.

Han legger ikke skjul på at han synes denne utmerkelsen har de fortjent etter mye arbeid med utviklingen. Så langt har de bare laget én skanner.

Skal lage flere skannere

– Det er ganske kostbart, opp mot ti millioner kroner koster det å sette sammen en komplett måleenhet. Det er dessuten lang ledetid på komponentene. Vi arbeider også med å forbedre skanneren samt at vi vil produsere flere skannere for å kunne utvide markedet, sier Larsen.

Løsningen til Breivoll Inspection Technologies gjør det mulig å gi en fullstendig vurdering av tilstanden i vannledningsnettet, uten å grave opp eller avdekke rørene. På den måten kan vedlikeholdsarbeid planlegges og utføres effektivt og målrettet.

Patentert

Målemetoden er basert på akustiske målinger. Metoden er utviklet og patentert av Det Norske Veritas (DNV) og kalles ART (Acoustic Resonance Technology) og gjør det mulig å beregne tykkelsen av rørveggen rundt i hele røret.

Breivoll vil operere skannersystemet selv på oppdrag fra kundene.

– Det kreves mye kunnskap for å operere systemet og det krever kunnskap for å kunne tolke dataene derfor vil vi selv utføre måleoppdragene, sier Larsen.

Under målingene brukes mange forskjellige datasystemer. Larsen påpeker at disse kunne være mer integrert.

– I første omgang har vi sett det mer viktig å få de enkelte delsystemene til å virke og så får integreringen komme etter hvert, sier han.

Mye data

Under målingene blir det generert mye data. En typisk måling som tar nær en time vil generere ca. 50 GB med data. Disse blir lagret i tillegg til at det blir en sanntidsanalyse av dataene. For å behandle dataene, har bilen med måleutstyret et dataskap med en linuxklynge. Blant annet 12 servere bidrar til å prosessere data i bilen og generere rapporter.

Breivoll har også utviklet et innslusingssystem som skal gjøre det lettere å komme inn i rørene med utstyret.

– Denne monteres inn som en del av rørledningen. Vi må så fylle opp ledningen med vann fordi lydbølgene som brukes til målingene går mye lettere gjennom vann, sier Larsen.

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook