• Asfaltmaskinen er konstruert som en kjørende rampe. Foto: Gosha Galitsky

  • Foreløpig eksisterer maskinen kun på tegnebordet. Foto: Gosha Galitsky

DYNAPAC RED CARPET

Denne skal fikse veien mens du kjører over

NCC er involvert i innovasjonen.

annonse:
annonse:
annonse:

Les også:

Dynapac Red Carpet skal reparere veidekket, mens du kan kjøre uhindret over.

Den israelske industridesigneren Gosha Galitsky har sammen med ingeniører fra tyske Dynapac utviklet planer for en ny type anleggsmaskin.

Nordiske NCC har også vært involvert i prosessen.

Les også: Stålpigger skal stoppe sløve bilister

Integrert rampe

Anleggsmaskinen går på belter og har en integrert rampe biler kan kjøre over.

Prosjektet startet som en masteroppgave i industrielt design ved Designhögskolan på Umeå universitetet i Sverige.

Galitsky analyserte hvordan asfalteringsarbeid skjer idag:

– Fordi man bruker utstyr til vedlikehold som egentlig er konstruert for å lage nye veier, så må veier stenges eller innsnevres kraftig, forteller Galitsky.

Han mener denne metoden ikke er brukbar i fremtidens mega-byer.

Ironisk nok, så har ikke utstyret som blir brukt til å vedlikeholde veier endret seg vesentlig siden 1940-tallet, skriver Dynapac på sine nettsider.

Stort energiforbruk og store trafikkforstyrrelser er et resultat av dette, fordi det i dag brukes flere forskjellige maskiner.

Les også: Her kommer verdens lengste tunnel under sjøen

Mikrobølger

Maskinen bruker asfaltgjenvinning, såkalt Hot-In-Place Recykling.

En stor mikrobølgevarmer i fronten av maskinen varmer opp asfalten. Flytende asfalt blir så børstet bort fra veien og skuffet inn i en blandetank. Her blir mer bindemiddel tilsatt blandingen, før den blir spredd ut på veien igjen. Tilslutt blir asfalten valset.

Maskinen skal bevege seg så sakte, at asfalten er klar til bruk bak maskinen.

– All teknologien som er brukt i dette konseptet, brukes også i dag, forteller Galitsky.

Foreløpig finnes maskinen kun på tegnebordet.

Asfaltmaskinen kjører sakte nok til at det nylagte veidekket bak maskinen skal være klart til å kjøre på. Foto: Gosha Galitsky

Les også:

Stopper råkjørere med hull i veien

Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer

Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken  

Vegdirektoratet åpner for fallem på veiene  

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook