• NY TUNNEL: Det første persontoget som skal kjøre gjennom Bærumstunnelen er et flytog med avgang fra Sandvika 04:24 søndag 28. august. Foto: Mona Strande

Snart kjører toget her

Profilerte stillinger:

Etter over fire år med anleggsarbeid slippes de første passasjertogene gjennom Bærumstunnelen søndag.

annonse:
annonse:
annonse:

Les også:

Bærumstunnelen mellom Lysaker og Sandvika Lys i tunnelen for Vestkorridoren .

Før persontogene slipper til søndag, skal det kjøres godstog i tunnelen et par døgn for å få pakket sporene godt nok før passasjertogene slipper til.

Bærumstunnelen: Lys i tunnelen for Vestkorridoren

Merkedag

Det første godstoget kjører inn i Bærumstunnelen fredag 26. august klokken 04:14.

Et flytog fra Sandvika klokken 04:24 søndag 28. august blir det første toget som går gjennom tunnelen med passasjerer, og det første NSB-toget kjører inn fra Lysaker-siden 06:41.

Strekningen åpnes offisielt en uke etter trafikken er satt på: Fredag 2. september.

Les også: Bærumstunnelen: Sveiser sammen Østlandet

Øvelse i kveld

I kveld arrangeres en stor redningsøvelse i tunnelen, slik at ansatte i alle nødetatene blir kjent med evakueringsmuligheter og redningsforhold.

Denne øvelsen skulle egentlig bli gjennomført i juni, men har blitt utsatt til i dag fordi alle tekniske installasjoner måtte være på plass først.

BILDESERIE: Bærumstunnelen blir til

Store tall

Første salve i tunnelen ble avfyrt i juni 2007.

Siden den gang er det støpt 1000 meter betongkulvert og sprengt og pigget bort 1.270.000 kubikkmeter fjell. Det er brukt 20.600 betongsviller, 24.800 meter 60-kilos skinner og 16.000 kubikk med pukk for å lage 6,7 kilometer nytt dobbeltspor.

Full fart i Bærumstunnelen

Arbeiderne hadde i juni lagt ned 1.465.234 arbeidstimer på 1.511 dager i prosjektet, som har hatt en prislapp på 3,1 milliarder kroner. På det meste har 200 personer fordelt på fire skift i døgnet og fire entrepriser jobbet på strekningen.

Storstilt saging stopper støy

BILDESERIE: Slik sages fjell med wire

Flere tog

Når tunnelen åpner vil det gi plass for 22 tog i timen vest for Oslo, mot 11-12 tog pr. time i hver retning frem til nå.

Alle tog vil spare 3-4 minutter mellom Lysaker og Asker, og sammen med sommerens Kleppa: – Oslo S-utbyggingen gikk etter planen blir innspart reisetid og punktlighet for pendlerne godt merkbar, mener Jernbaneverket.

BILDESERIE: Takstrøm skal hindre togkaos

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook