• Foto: OSL

Utsetter T2-beslutning

Profilerte stillinger:

Avinor venter med å vurdere byggingen av terminal 2 på Oslo lufthavn Gardermoen.

annonse:
annonse:
annonse:

Les også:

Det kom fram på årets Avinor-konferanse som avsluttes på Gardermoen i dag.

Tidligere er det sagt at styret i Avinor skulle behandle byggesaken i løpet av året. Nå skyves det eventuelle vedtaket fram i tid:

Håper på mars

– Jeg venter at saken blir avgjort i løpet av mars, sa direktør Nic Nilsen i Oslo lufthavn AS på konferansen.

Kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor sier til Teknisk Ukeblad at styret har bedt om at det brukes mer tid på forprosjekteringen for å få et bedre beslutningsgrunnlag.

– Utsettelsen er ikke mer dramatisk enn det. Samtidig er dette et stort økonomisk løft for oss, og vi bruker nå tiden til å vurdere de ulike finansieringsalternativene, sier han.

Selve terminal 2-løsningen er behandlet og vedtatt av Avinor-styret. Det skjedde 12. februar i år.

OSL-direktør Nic Nilsen Foto: Sigurdsøn, Bjørn

Jobben med å utforme den nye terminalen ble tildelt «Team T» som består av arkitektene Narud-Stokke-Wiig, Cowi, Norconsult, Aas-Jakobsen, Ing. Per Rasmussen i tillegg til flere underleverandører.

I februar ble også de første skissene vist fram:

Til årets Avinor-konferanse hadde Nic Nilsen med seg en ny detaljoversikt over hvordan nye Oslo lufthavn Gardermoen blir.

Og det er ingen tvil om at den blir preget av taxfree og andre butikker.

Kommersielt

Skissen viser dagens to pirer, den østlige for utenlandstrafikken og den vestlige for innenlandstrafikken, med en tredje pir mot nord som faktisk skal betjene begge typer trafikk. Denne nye piren er bredest i møtet med den eksisterende terminalen og skaper der et trekantformet, stort kommersielt areal.

– Dette er ikke nødvendigvis siste og endelige løsning, understreket OSL-sjefen.

Samtidig påpeker han at tankemåten har endret seg radikalt fra da planleggingen av OSL startet i 1992 og det kommersielle konseptet ble underutviklet.

– Vi hadde ikke kompetansen og det kommersielle potensialet ble dessuten undervurdert. Nå planlegger vi kommersielt på forhånd og sørger for nok plass, optimalisert plassering og passasjerflyt, god logistikk og fleksibilitet. Kommersiell suksess er en nøkkelfaktor for T2, sa Nilsen.

For tiden har Avinors største melkeku 55 prosent av omsetningen sin gjennom handel.

Kan fly mer fisk

Med den siste utvidelsen på østsiden av dagens terminalbygning, har OSL en kapasitet på 22-23 millioner passasjerer i året.

Med T2 på plass er målet å kunne håndtere 35 millioner pax hvert år. I tillegg har Avinor planer om å anlegge en tredje rullebane.

Neste år kommer selskapet oppdrettsnæringen i møte ved å bygge en kjølehall med kapasitet til å fly ut 120.000 tonn fisk i året.

Dyrere billetter

Forskningsleder Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk institutt (TØI) deltok også på konferansen. Han la fram en rapport om OSLs betydning som såkalt hub (nav), som instituttet har laget på oppdrag fra Avinor.

Konklusjonen er at det får store betydninger dersom OSL ikke får anledning til å vokse. Spesielt for næringslivet som TØI mener risikerer fire milliarder kroner i økte reiseutgifter som følge av at enkelte ruter blir stående uten konkurranse dersom det ikke blir rom for frekvensøkning. Lian antydet at prisøkning på 30 prosent på disse rutene. I tillegg kommer økt reisetid.

Hollandsk koloni

For de 42 avinorflyplassene som ikke tjener penger kan det dessuten bli dramatisk dersom OSL tjener mindre penger og Avinor får mindre handlingsrom til kryssubsidiering.

Lien ser tegn til at for eksempel Amsterdam lufthavn Schiphol er i ferd med å ta opp konkurransen med OSL om å være hub for norske utenlandsreisende.

– KLM har vært smarte og har hver natt seks fly på overnatting i seks norske byer som flyr første bølge inn til Nederland hver morgen. Litt humoristisk kan vi se på dette som et forsøk på rekolonisering av Norge, sa Lian.

Boeing 737-300 fra KLM under landing på Oslo lufthavn Gardermoen Foto: Kleiven, Paul

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook