• DOBBELTSPOR: Når det blir dobbeltspor gjennom Barkåker blir det bedre kapasitet mellom Oslo og Tønsberg. Foto: Øystein Grue/Norconsult

Stor forskjell på jernbanetilbud

Onsdag 11. februar faller avgjørelsen om hvem som vinner konkurransen om å bygge jernbanestrekningen Barkåker - Tønsberg for Jernbaneverket.

annonse:

Arbeidene skal starte 2. mars og skal etter planen være avsluttet ved utgangen av 2011.

Stor forskjell

Forskjellen mellom billigste og dyreste tilbud er hele 158 millioner kroner.

Jernbaneverket har mottatt seks tilbud der konstellasjonen Reinertsen Anlegg og Leonard Nilsen ligger rimeligst med en pris på knapt 378 millioner kroner.

Få utfordringer

Utbyggingssjef Ole Kontorp i Jernbaneverket vil nødig uttale seg om tilbudene ut over at "pris er viktig" og at Jernbaneverket velger "det totalt sett mest fordelaktige tilbudet".

– Det er ingen spesielle utfordringer med denne strekningen, litt bløt leire, litt morene og litt fjell, slik det gjerne er i Norge, sier Kontrop.

Tunnel

Barkåker - Tønsberg-kontrakten innebærer driving av 1,75 km tunnel gjennom Frodeåsen, samt bygging av ca 2,6 km dobbeltspor i dagen fra Tomsbakken til Barkåker næringsområde.

Totalt bygges det 4,4 km dobbeltspor i denne entreprisen.

annonse:

Tilbyderne
  • Reinertsen Anlegg AS/ Leonard Nilsen AS: 377.896.058,-
  • Veidekke Entreprenør AS: 392.392.426,-
  • Skanska AS: 397.836.321,-
  • Hæhre Entreprenør AS: 410.045.498,-
  • NCC: 417.386.947,-
  • MIKA AS: 536.027.031,-

Priser ekskl. moms



Les også:

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook