TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Innhold fra annonsør

30 prosent kortere tid til marked

Maserati tredoblet produksjonen med storstilt digitalisering

Ved å digitalisere sin produksjon har Maserati klart å produsere langt flere biler, uten å ofre kvalitet og særpreg. Det har også gitt 30 prosent kortere utviklingstid, og tredoblet produksjonen.

Hvordan kan du oppnå kortere tid til marked uten at det går utover kvalitet? Det spørsmålet stilte luksusbilprodusenten Maserati seg for to år siden. Ønsket var å produsere i store volumer, uten å miste særpreget som bilene er kjent for. Resultatet ble en oppgradering og modernisering av produksjonen til to bilmodeller.

For å møte dagens markedsutfordringer, valgte derfor luksusbilprodusenten å bli digitale og jobber nå med en helhetlig produksjonsløsning. Alle prosesser ble digitalisert, og bygget inn i en produksjonsløsning som dekker hele produksjonsprosessen fra A til Å.

30 prosent kortere utvikling

Nå simuleres og testes bilene virtuelt før en eneste skrue er produsert. Digitaliseringen starter allerede med planlegging og design av produkt. For å kunne designe sine produkter mer effektivt, valgte Maserati å bruke en løsning for virtuelt å lage, simulere og teste alle sine biler. Resultatet var en markant reduksjon i antall prototyper. 

- Digitaliseringen av designprosessene tillater oss å gjennomføre analyser som inntil nylig bare kunne utføres fysisk gjennom etableringen av prototyper, forklarer Luca Soriato, Product Development, Vehicle Integration and Validation, Maserati S.p.A.

Ved å ta i bruk et system for enklere samarbeid og felles lagring, kunne ingeniørene i Maserati samarbeide på tvers av lokasjoner, noe som resulterte i 30 prosent reduksjon av analyse- og utviklingstiden.

 

En fabrikk for fremtiden

Når de ble møtt med behovet for å produsere et høyere volum, var den største utfordringen til Maserati å beholde eksklusiviteten til bilene. Samtidig, for å få den moderne produksjonslinjen til å fungere, var bilprodusenten nødt til å integrere den med transportsystemet i den eksisterende fabrikken.

Ved å bruke en spesiell programvare for virtuell planlegging og simulering av produksjonen ble begge gjort mulig.

Tredoblet produksjon

På fabrikken i Grugliasco, en forstad til Torino i Italia, blir Ghibli-modellen en realitet. Takket være smart sammensetning av softwareløsninger, produserer Maserati nå tre ganger så mange biler som før – og det uten at det går på bekostning av kvalitet.

Robotautomatisering og diagnostikk er fullt integrert i denne løsning, slik at problemer kan oppdages og løses når de oppstår. I tillegg blir produksjonen mer fleksibel og effektiv.

- Hver Maseratikunde har individuelle ønsker. Det finnes derfor ikke to identiske biler. Takket være dette systemet kan vi behandle alle forespurte komponenter i sanntid med våre leverandører, sier Anna Adilardi, Information & Communication Technology Manager.

Med oppgraderingene som er gjort har Maserati vært i stand til å opprettholde sin posisjon samtidig som tid til marked ble redusert til 16 måneder.