TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Innhold fra annonsør

Eventyrlige ølsmaker med digitalisering

Fremtidens ølbrygging er digital

Ølbrygging er ikke lenger manuelt arbeid. Med dagens fokus på automatisering og digitalisering skapes høykvalitetsøl på en ressurseffektiv og lønnsom måte. Resultatet er at forbrukerne sitter igjen med et større utvalg av spennende ølsmaker.

På Stavanger offshore-tekniske skole (SOTS) har fem studenter kombinert sin interesse for teknologi og øl. De har benyttet sin automasjonskompetanse fra fagskolen til å gjøre ølbrygging enklere, mer effektivt og bidrar til å sikre et bedre og mer konsistent resultat.

Økt lønnsomhet

Studentene så for seg muligheten til å modernisere et mikrobryggeri igjennom sitt avsluttende hovedprosjekt på skolen. Tidligere var systemet styrt av knapper og krevde mye manuelt arbeid, nå kan de ansatte på bryggeriet gjøre andre ting mens bryggingen pågår.

- Digitalisering er ikke så utbredt i bryggerier, men det er i ferd med å forandre seg. I de digitale bryggeriene snakker styringssystemene med hverandre. Data blir automatisk fanget opp og arbeidssekvensene blir definert av moduler. Alt dette for at vi forbrukere skal kunne nyte høykvalitetsøl, forteller Gunther Walden, ansvarlig for Food & Beverage i Siemens AG. 

De fleste av prosessene styres nå av systemet som studentene har satt opp; alt fra tapping av vann til gjæring og kjøling av ferdigbrygget øl. Dette gir økt mulighet for mikrobryggerier med få menneskelige ressurser til å drive lønnsom og produktiv ølbrygging.

Raskere og mer kontrollert

Bryggingen kan ta opp mot åtte timer, men med moderne automatiseringsteknologi har de ansatte mye bedre kontroll på prosessen fordi mikrobryggeriet nå kan sirkulere vann og overvåke fylling og koking digitalt. Sammenlignet med tradisjonell bryggeprosess sparer de timevis med ekstra jobb.

Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde. Foto: Siemens AG

I større grad enn tidligere blir kvaliteten sikret gjennom optimalisering av prosessen med bakgrunn i statistikk og analyser. Temperaturer og vanngjennomstrømning følges nøye, og feilsøking av maskiner skjer på få sekunder. På den måten kan eventuelle feil rettes opp raskt, slik at arbeiderne kan konsentrere seg om å utvikle nye smaksvarianter.

Eventyrlige ølsmaker

Digitalisering er ofte synonymt med effektivisering, slik er det også for ølprodusenter. Ved å digitalisere produksjonen får produsentene mer tid til å utvikle kreative ølsmaker. Dagens systemer tar i tillegg hensyn til oppskriftsbasert produksjon med hjelp av RFID-teknologi som muliggjør produksjon av individuelt utformede oppskrifter.

- Individuell masseproduksjon er en viktig faktor, ikke bare for mikrobryggerier, men også for større bryggerier. Det finnes tross alt flere alternativer enn mørkt og lyst øl. Markedet for andre smaksvarianter er økende, forteller Walden.

Et stadig voksende utvalg av smakstilsatt øl er i ferd med å treffe hyllene i Norge. Så spørsmålet er om du hadde turt å drikke øl med sjokolade, sitrus eller peppermyntesmak?

Uansett, digitalisering skaper bedre ølkvalitet, er mer effektivt og vi forbrukere kan utforske nye spennende ølsorter. Hvem sier at du ikke skal kombinere lidenskap og jobb?

Se også hvordan smart teknologi frigir ressurser under festivaler. Video: Siemens DK