TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

(Foto: Jan Greune)
Innhold fra annonsør

Flyreisen blir elektrisk

I løpet av få år kan flytrafikken foregå med elmotorer og luftfarten surfer på en elektrisk bølge sterkt inspirert av utviklingen av elbiler. Nye miljøkrav vil sette ytterligere fart i utviklingen og flybransjen er allerede godt i gang med testing på mindre fly.

Flybransjen står for store miljøutslipp og har satt mål om å kutte 75 prosent av CO2-utslippene innen 2050, sammenlignet med utslippsverdiene fra millenniumskiftet. Denne målsetningen vil kreve helt nye batterityper og motorer.

Verdensrekord kan revolusjonere flybransjen

Ingeniørene ved hovedkontoret til Siemens har utviklet en elektrisk motor som kombinerer høy kapasitet med minimal vekt. Det er denne innovasjonen som kan revolusjonere flybransjen.

- Med 260 kilowatt strøm og en vekt på kun 50 kilo har motoren et kraft-til-vekt forhold på imponerende fem kilowatt per kilo. Dette bryter alle tilsvarende rekorder. Med andre ord, fem ganger kraftigere enn lignende elektriske motorer, sier Frank Anton, leder for eAircraft i Siemens AG.

Den teknologiske verdensrekorden blir nå testet på mindre fly med gode resultater.

- De små flyene er ideelle for å teste at de enkelte komponentene jobber sammen. På denne måten kan myndighetene se fordelene før de etter hvert kan sertifisere den elektriske løsningen, sier Anton.

Kraft-til-vekt forholdet er på imponerende fem kilowatt per kilo.
Kraft-til-vekt forholdet er på imponerende fem kilowatt per kilo. Foto: Siemens AG

 

Elektriske passasjerfly innen 2030

Airbus har inngått et samarbeidsprosjekt med blant annet Siemens for å utvikle fremtidens løsninger for flybransjen. Målet er å kunne demonstrere teknisk gjennomførbare varianter av hybrid-elektriske løsninger innen 2020.

- Det å sikte mot nullutslipp innenfor flybransjen representerer en av de største industrielle utfordringene i vår tid. Dette krever unike løsninger som vi nå jobber med innenfor hybrid-elektriske formater. Den tekniske fremgangen de siste årene har vært svimlende, forteller Tom Enders, CEO Airbus Group.

Til sammen jobber 200 personer på tvers av selskapene med å utvikle fremtidens flymotorer. Mest sannsynlig vil vi innen 2030 kunne se passasjerfly med kapasitet opp til 100 passasjerer bli drevet av hybrid-elektriske motorer.

Elektriske fly er allerede i testfasten. (Foto: Siemens AG)
Elektriske fly er allerede i testfasten. (Foto: Siemens AG)

 

Miljø- og støyvennlig

Fordelene med hybrid-elektriske fly er mange. For det første så reduseres drivstofforbruket og miljøskadelige utslipp med opp til 50 prosent. Dette øker ytelsen på flyet betraktelig. I tillegg vil støynivået reduseres til et mer behagelig nivå.

- Flyet vil redusere støyutslipp ved take-off betraktelig i forhold til dagens fly. Dette vil mest sannsynlig gjøre at flyplasser ikke trenger å begrense antall nattflygninger ettersom støynivået reduseres til et minimum, sier Anton

Airbus og Siemens planlegger i fellesskap å utvikle prototyper for ulike fremdriftssystemer med effektklasser som spenner fra noen få 100 kilowatt opp til 10 og flere megawatt for innenriksreiser.