TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Verdens første elektriske fiskebåt er bygd i Trondheim. Utstyrt med og avansert batteriteknologi skal båten nå gli stille og miljøvennlig over norske fiskebanker. Foto: Siemens (Foto: Siemens)
Innhold fra annonsør

Verdens første elektriske sjark er sjøsatt

Batteriteknologi kan revolusjonere norsk fiskenæring

– Om fem år er batteridrevne fiskebåter blitt den nye normalen.

«Karoline» er nyvinningen navngitt. Den første båten av merket Selfa El-Max åpner mange nye muligheter innenfor fiskeri og transport i kystnære områder. Sjarken er bygd av Selfa Arctic, som med sine mer enn 1.100 leveranser er den største produsenten av sjarker i Norge. De har lenge hatt et sterkt fokus på miljø og effektivisering.

Erik Ianssen har flere tiår med båtbyggererfaring å dra veksel på. Han er ikke i tvil, batteri er fremtiden.

Båten driftes med 30 batterier. Disse gir mer enn nok kraft til å drifte båten i åtte til tolv - en normal arbeidsøkt på sjøen. Batteriene lades ved kai om natten.
Båten driftes med 30 batterier. Disse gir mer enn nok kraft til å drifte båten i åtte til tolv - en normal arbeidsøkt på sjøen. Batteriene lades ved kai om natten.

Avansert teknologi

Selfa El-Max har en batteribank på 30 batterier og sammen med Siemens har man tilpasset et avansert fremdriftssystem.

Med elektrisk fremdrift blir det mindre støy, vibrasjon og eksos. Dermed vil miljøet bedres både for fisk og fiskere. Dieselmotoren som er installert aktiveres kun i nødsituasjoner.

De fleste turer for denne typen fiskebåter varer i åtte til tolv timer. Batteriene lades ved kai om natten. Dette er være et mer miljøvennlig, og betraktelig billigere alternativ enn de tradisjonelle dieseldrevne båtene. Samtidig vil vedlikehold bli både billigere og enklere på batterisjarken.

Simatic-systemet overvåker tilstanden på batterier og fremdriftssystem. Foto: Siemens
Simatic-systemet overvåker tilstanden på batterier og fremdriftssystem. Foto: Siemens

Tilpasset hardt og kaldt klima

”Karoline” skal operere i kalde farvann i Nord-Norge, og om vinteren må fiskeflåten tåle ekstreme minusgrader. Det betyr at fartøyene også må holdes varme ved kai.

Batterikapasitet har derfor vært et viktig fokus for prosjektet. Batteriene som er brukt i Siemens sitt fremdriftsmaskineri kan lades opp til 30.000 ganger før de må byttes ut.

Med mindre støy, vibrasjon og eksos vil miljøet bedres og fisk og fiskere bli både sunnere og gladere. Foto: Siemens
Med mindre støy, vibrasjon og eksos vil miljøet bedres og fisk og fiskere bli både sunnere og gladere. Foto: Siemens

Store klimafordeler

Den elektriske sjarken er resultatet av et sju år langt samarbeid mellom Selfa, Sintef og Siemens. Målet om å skape en banebrytende farkost som kan gi en av Norges mest tradisjonsrike næringer muligheten til å drastisk redusere klimautslipp er nå nådd.

Norsk fiskeflåte bruker 400 millioner liter med olje og diesel i året. Elektrifisering vil gjøre det mulig å kutte mellom 80 prosent av drivstofforbruket, samt skape en reduksjon i CO2-utslipp på 80.000 tonn i året.

Veien videre

Fremtiden vil garantert gi oss flere elektriske fartøy. Partnerne i El-Max-prosjektet legger nå alt til rette for å få maksimal læring ut av verdens første el-sjark. De første tre årene skal sjarken overvåkes nøye av Siemens og Sintef for å måle drivstofforbruk, utslippsreduksjoner og effektivitet.

Teknologien er nå klar for å testes i Nord-Norske farvann. Klarer vi å få til en tilrettelegging for et grønt skifte på vann, slik vi gjorde med norske veier, kan vi med «Karoline» definitivt ha sett starten på noe stort.