TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Ingeniøren Andreas Sandness Melby kom fra NTNU og til Hydro i august 2014. I dag leder han et team på ni medarbeidere. (Bilde: Nils Vibe-Rheyme)
Innhold fra annonsør

Slik gikk Andreas fra NTNU til lederposisjon på to år

- Jeg fikk kontraktsansvar etter tre måneder, og ledet mitt første prosjekt etter seks måneder. Jeg ble anvendt med en gang, og fikk alle støttehjulene jeg trengte, forklarer 27-åringen.

Andreas Sandness Melby ble ansatt som ingeniør i Hydros energidivisjon i august 2014, etter endt utdannelse på NTNU.

Andreas har kontorplass på Vækerø, men reiser stadig rundt på Hydros kraftverk. Her på Åmdal kraftstasjon, som er en del av Skafså-anleggene hvor Hydro er deleier, der han og teamet kartlegger reinvesteringsbehovet for de neste 15 årene.
Andreas har kontorplass på Vækerø, men reiser stadig rundt på Hydros kraftverk. Her på Åmdal kraftstasjon, som er en del av Skafså-anleggene hvor Hydro er deleier, der han og teamet kartlegger reinvesteringsbehovet for de neste 15 årene.

Hydro ble en attraktiv arbeidsgiver for Bodøværingen da selskapets prosjektmodell ble trukket frem som beste praksis i faget «Project planning and control» på NTNU.

- I tillegg ble Hydros høye standarder innenfor Helse, Miljø og Sikkerhet (HMS) også trukket frem i forelesninger på NTNU. Foreleseren forklarte hvordan offshore-industrien tradisjonelt sett alltid ligger et hestehode foran fastlandsindustrien på HMS, men hvordan Hydro, med sin offshore-historie, som kraft- og aluminiumsprodusent fortsetter å bygge videre på en svært god HMS-kultur.

Andreas sier han opplevde å bli vist tillit fra dag én, og fikk alle støttehjulene han trengte på veien.
Andreas sier han opplevde å bli vist tillit fra dag én, og fikk alle støttehjulene han trengte på veien. Foto: Nils Vibe-Rheyme

Ble vist tillitt fra dag én

Andreas bestemte seg for å satse på Hydro, og fulgte aktivt med på ledige stillinger. Han angrer ikke på at han ikke gikk «NTNU-veien» innom konsulentbransjen.

– Det er en uskreven sannhet på NTNU at; skal det bli noe av deg, så må du starte i konsulentbransjen. Begynner du imidlertid i en industri eller rett hos en produsent vil du få et helt annet ansvar fra start. Jeg opplevde selv å bli vist tillitt fra dag én. Jeg fikk kontraktsansvar etter tre måneder og ledet mitt første prosjekt etter seks måneder. Jeg ble anvendt med en gang, og fikk alle støttehjulene jeg trengte, forklarer han.

Fikk lederjobb etter 1,5 år

Etter bare 1,5 år, søkte 27-åringen på stillingen som leder for teknisk støtte og prosjekter i Energi. Han fikk jobben, og leder i dag et team på ni.

– Det jeg verdsetter i Hydro, og som er svært tydelig i min divisjon, er at det ikke finnes spisse albuer. Medarbeiderne er opptatt av å bære frem og støtte unge, og ledergruppen har som filosofi å slippe unge ledertalenter til. Med etablerte arenaer som Hydro Academy (Hydros portal for kurs og opplæring), prosessen rundt medarbeidersamtalene og flere Corporate-programmer, er egenutvikling noe som gjennomsyrer hele organisasjonen, sier Andreas.

Hydros høye HMS-standard og gode prosjektmodell ble trukket frem i forelesningene på NTNU – det gjorde Andreas oppmerksom på Hydro som potensiell arbeidsgiver.
Hydros høye HMS-standard og gode prosjektmodell ble trukket frem i forelesningene på NTNU – det gjorde Andreas oppmerksom på Hydro som potensiell arbeidsgiver. Foto: Nils Vibe-Rheyme

- Bruker alt jeg lærte på NTNU

Etter snart to år i Hydro, er det variasjonen i arbeidsoppgaver, folkene og deres genuine stolthet som gir Andreas energi og motivasjon i jobben.

- Jeg får brukt alt jeg lærte på NTNU ettersom min hverdag består i å være med på å løse komplekse ingeniørrelaterte utfordringer, forvalte- og videreutvikle teknisk spesialistkompetanse og lede prosjekter. Jeg har fått reise mye rundt på våre kraftverk, og blitt kjent med kollegaer på alle nivåer. Den genuine stoltheten de alle har over å jobbe i Hydro, er fantastisk å se, sier han.

Hanne Karine Simensen, Head of People & HSE i Hydro.
Hanne Karine Simensen, Head of People & HSE i Hydro. Foto: Halvor Molland

Klatrer på listen over Norges mest attraktive arbeidsgivere

19 April, slapp Universum resultatene over de mest attraktive arbeidsgiverne blant studenter i Norge, og Hydro klatret fra 9. til 7. plass blant ingeniørstudentene.

– Det er gledelig å se at vårt målrettede arbeid mot ingeniørstudenter gir avkastning, og vi opplever stadig søkerrekorder på stillinger som lyses ut. Mange innser nok at norsk aluminiumindustri er både moderne, teknologisk avansert, klimaeffektiv og fremtidsrettet. I tillegg har vi jobbet aktivt med å kommunisere det som ofte blir trukket frem internt – nemlig det gode og varme arbeidsmiljøet, muligheter for utfordrende oppgaver og faglig utvikling, samt potensialet i å være en del av løsningen på klimautfordringene, sier Simensen.

Universium-undersøkelsen

Universum gjennomfører årlig en spørreundersøkelse blant norske studenter i de fem kategoriene ingeniører, økonomer, IT, humaniora (samfunnsvitere, historikere, teologer etc.) og jurister. Undersøkelsen kårer Norges mest populære arbeidsgiver, eller de studentene helst vil jobbe for.

15 643 studenter deltok på undersøkelsen.

I fjor havnet Hydro på topp ti listen blant ingeniørstudenter. I år klatrer vi ytterligere to plasser, og ligger nå på 7. plass.

I Universum-undersøkelsen, falt Hydro i studentkategoriene IT (31 til 36), Juss (35 til 37), Humaniora (52 til 63) og business (25 til 33).

– Vi har bevisst satt inn støtet direkte mot ingeniørstudenter, ettersom de er hovedmålgruppen i rekrutteringsarbeidet vårt. Det er likevel viktig å belyse at det finnes store muligheter i Hydro for de øvrige målgruppene også, forklarer Simensen.

Se muligheten i hydro her »