TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Innhold fra annonsør

Skal lage produkter ingen kan matche

Ved aluminiumverkene i Høyanger og Årdal investerer Hydro nå 80 millioner kroner i toppmoderne støpeteknologi for å holde tritt med den økende etterspørselen etter aluminium fra bilprodusenter.

Justerbare og fleksible støpeformer, styrt av et automatisert prosesskontrollsystem. Det høres kanskje ikke veldig avansert ut, men faktum er at det nå er svært få som kan konkurrere med produktene Hydro produserer ved støperiene i Høyanger og Årdal.

Teknologi og drift i verdensklasse

- Audi bruker å si at forspranget ligger i teknikken. Hos oss sier vi at forspranget ligger både i teknologien og måten vi utnytter teknologien, sier Hydros fabrikksjef i Høyanger, Wenche Eldegard.

Siden vinteren i fjor har hun vært ansvarlig for testing av den nye teknologien i en såkalt pilot ved verket i Høyanger. I løpet av sommeren, høsten og neste vinter implementeres systemet for fullt både der og ved aluminiumverket i Årdal.

I Høyanger og Årdal produserer vi såkalte valseblokker, store rektangulære blokker av metall som kan være opptil 9 meter lange, 2,2 meter brede, 0,6 meter tykke, og veie 32 tonn. Metallet valses deretter - enten av Hydro eller av eksterne kunder - ned til tynne flak som gjerne kan ende opp som et panser eller en dør på din neste bil. 

Mange fordeler

FABRIKKSJEF: Wenche Eldegard er fabrikksjef ved Hydros aluminiumverk i Høyanger. Siden i fjor vinter har hun og resten av organisasjonen i Høyanger jobbet i herdig med å teste en pilot på Hydros mest avanserte støpeteknologi.
FABRIKKSJEF: Wenche Eldegard er fabrikksjef ved Hydros aluminiumverk i Høyanger. Siden i fjor vinter har hun og resten av organisasjonen i Høyanger jobbet i herdig med å teste en pilot på Hydros mest avanserte støpeteknologi. Foto: Øyvind Breivik/Hydro

Teknologien som nå implementeres i Årdal og Høyanger er utviklet av Hydros datterselskap Hycast, i tett samarbeid med forskningsavdelingen ved Hydro i Sunndal.

Det er flere fordeler ved teknologien, forklarer Eldegard.

– Teknologien gjør det mulig for oss å lage legeringer av aluminium som vi tidligere ikke kunne produsere, med en kvalitet og mikrostruktur som konkurrentene sliter med å matche. Det åpner opp nye muligheter, både for oss og for bilprodusentene, sier Eldegaard.

Hun legger til at dette er et viktig satsningsområde for Hydro i konkurransen med produsenter fra lavkostland.

– I Hydro deltar vi i verdensmesterskapet hver eneste dag siden metallet vi produserer prises på en internasjonal råvarebørs. Skal vi slå konkurrentene er vi derfor nødt til å bruke teknisk og driftsmessig kompetanse på en måte som gjør at konkurrentene våre ikke kan holde tritt med oss. Denne satsningen passer sånn sett perfekt i strategien til Hydro, sier hun.

NRK.no: Satsar mot bilmarknaden i Europa med ny teknologi