TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Fornøyde fabrikksjefer: F.v: Eivind Mikalsen (Sunndal), Trond Olaf Christophersen (Karmøy), Wenche Eldegard (Høyanger), Egil Fredriksen (Årdal), Per Øyvind Sævartveit (Husnes). (Foto: Halvor Molland)
Innhold fra annonsør

Hydro opplever søkerrekord

Søknadsbunkene for både sommerjobb, graduate og internships-stillingene i Hydro har blitt betydelig større i forhold til i fjor. På Hydro Karmøy var det nesten tre ganger så mange søkere til sommerjobbstillingene.

– Dette er svært gledelig. Det viser at de unge ser de mange mulighetene som finnes i Hydro. Vi representerer en moderne og fremtidsrettet industri, hvor innovasjon, klima og miljø står sentralt. Det er åpenbart faktorer som de unge verdsetter høyt, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg.

Aldri før har så mange søkt på Hydros stillinger. Det var totalt lyst ut ca 450 sommerjobbstillinger på selskapets aluminiumsverk, og nesten 1300 søknader kom inn. Det er en økning på 400 fra i fjor.

Til selskapets program for nyutdannede fra universitet og høyskole, såkalte graduate-stillinger, økte søkertallene med 31 prosent, noe som betyr at det var hele 120 søknader pr utlyste stilling.

For internship-stillinger i selskapet, sommerjobbstillinger for studenter på universitet eller høyskole, økte søkertallene med syv prosent sammenlignet med fjoråret.

– Det vi ser av søkebunkene, er at mange av våre sommervikarer søker seg tilbake år etter år, og at de senere søker både internship og graduate-stillinger. Det viser at de trives hos oss, blir utfordret og at vår tradisjon med å gi unge ansvar slår positivt ut, sier Anniken Opsahl, Hydros rekrutteringsansvarlig i Norge.

Tredje sommer på rad

Søkte og fikk ja – for tredje gang: NTNU-student Ragnhild Austreid ser frem til nok en sommer på Hydro Karmøy.
Søkte og fikk ja – for tredje gang: NTNU-student Ragnhild Austreid ser frem til nok en sommer på Hydro Karmøy. Foto: Jostein Viestad/privat

Ragnhild Austreid studerer Industriell kjemi og bioteknologi på NTNU, og har sikret seg sommerjobb på Hydro Karmøy for tredje året på rad.

– Jeg stortrives på Hydro Karmøy. Det er annerledes og mer variert enn mange tradisjonelle sommerjobber. Én av retningene i utdannelsen min er materialteknologi – noe Hydro er flinke på. Etter utdannelsen kunne jeg tenke meg å jobbe for Hydro på det feltet, sier Austreid.

Hydro Karmøy mottok nesten tre ganger så mange søknader til sommerjobbstillingene ved verket i år sammenlignet med i fjor. Hele 426 søknader kom inn da de i vinter lyste ut 70 sommerjobber. Det er 265 flere søknader enn året før, tilsvarende en økning på 165 prosent.

– Vi i den tradisjonelle fastlandsindustrien har kanskje hatt en utfordring med imaget vårt. Jeg tror mange har sett på industrien som gammeldagse og en som en slags døende art. Derfor er det gledelig for oss at flere nå banker på døren hos oss og at de da innser at norsk aluminiumindustri er både moderne, teknologisk avansert, klimaeffektiv og fremtidsrettet, sier fabrikksjef ved Hydro Karmøy, Trond Olaf Christophersen.

Opprykk på Universum-kåring

I tillegg til søknadsrekorder, rykker Hydro opp fra 9. til 7. plass på Universums kåring over Norges mest attraktive arbeidsgivere blant ingeniørstudenter for 2016.

– Det er gledelig å se at vårt målrettede arbeid mot ingeniørstudenter gir avkastning, og at vi opplever stadig søkerrekorder på stillinger som lyses ut. Vi har jobbet aktivt med å kommunisere det som ofte blir trukket frem internt – nemlig det gode og varme arbeidsmiljøet, muligheter for utfordrende oppgaver og faglig utvikling, samt potensialet i å være en del av løsningen på klimautfordringene, sier Hanne Karine Simensen, Head of People & HSE.

I Universum-undersøkelsen, falt Hydro i studentkategoriene IT (31 til 36), Juss (35 til 37), Humaniora (52 til 63) og business (25 til 33).

– Vi har bevisst satt inn støtet direkte mot ingeniørstudenter, ettersom de er hovedmålgruppen i rekrutteringsarbeidet vårt. Det er likevel viktig å belyse at det finnes store muligheter i Hydro for de øvrige målgruppene også, forklarer Simensen.

Se mulighetene i Hydro her » 

Forfatter: Nils Vibe-Rheymer/Øyvind Breivik