TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Innhold fra annonsør

En forsmak på arbeidslivet

Istedenfor å ta sommerferie har jeg, som en av 28 heldige, vært med på Hydros internship-program sommeren 2015.

Oppgavene mine gjennom sommeren har vært varierte og spennende, og jeg fikk muligheten til å gjøre praktisk bruk av det jeg har lært så langt på universitetet. Jeg var utplassert i Power Operations (forretningsområdet Energi), i Fortun, som er rett ved foten av Jotunheimen. Etter bare noen uker hadde jeg rukket å drive med prosjektarbeid med andre interns i Oslo, vært på befaring av nye kraftverk, og fått omvisning på driftssentralen på Rjukan, for å nevne noe.

Noe av det råeste jeg gjorde var da jeg fikk bli med på helikoptertur i Jotunheimen, som en del av en større studie for å kartlegge områdene i fjellet. Jeg har også fått en pust i bakken av og til, med typisk kontorarbeid. I et av prosjektene jeg jobbet med ble jeg satt som prosjektleder, hvor jeg skrev en rapport om hva som skal gjøres med en rørbruddsventil for å øke sikkerheten rundt et av kraftverkene i Fortun. Det var krevende i starten (jeg visste omtrent ikke hva en ventil var før jeg begynte), men jeg likte ansvaret jeg fikk og lærte enormt mye av det.

 

Fremføring av caseoppgave

Caseoppgaven vi jobbet med over sommeren gikk ut på å vise hvordan vi så på Hydros teknologi- og klimastrategi, vurdere tiltakene Hydro har gjort og deretter foreslå våre egne. En formidabel og utfordrende oppgave med andre ord. Dette skulle vi presentere for de andre gruppene og en jury siste dagen av internship-oppholdet.

Etter mange møter, grundig forarbeid og gode diskusjoner over syv uker var den siste dagen omsider kommet, og vi trappet opp i auditoriet på Hydros hovedkontor på Vækerø i Oslo.
Flere av oss var ganske nervøse på forhånd, men da vi først kom i gang følte jeg at det gikk veldig bra med alle gruppene. Det var tydelig at alle hadde gjort et godt stykke arbeid og satt seg skikkelig inn i problemstillingen.

Vinnerlaget besto av (fra venstre) Kristoffer Hovland Berg, Vilde Stubberud Haslund, Leeor Groen, Ann Kathrin Moen, Ingrid Andersen Eidsvåg og Eirik Oskari Halvorsen. (Foto: Craig Johnson)

Min gruppe ble faktisk utpekt som vinnere i etterkant, som var utrolig stas!

Krevende og lærerikt

Det var fascinerende å se og jobbe med avansert teknologi på nært hold, for deretter å gjøre analyser og lage en rapport basert på det i etterkant. Jeg har lært utrolig mye, mye mer enn jeg kunne forestilt meg på forhånd. Både av å være i Fortun, hvor jeg fikk møte mange dyktige og dedikerte Hydro-ansatte, i tillegg til arbeidet med caseoppgaven hvor vi fikk en solid innsikt i forretningen og teknologien.

Det faktum at vi jobbet med en reell caseoppgave gjorde alt enda mer spennende, og man fikk se litt av hva som kreves i arbeidslivet.

Energi som spesialisering i studiene

Noe av det kuleste faglig har vært å se hva som blir gjort både på verkene og på kontoret. Jeg fikk veldig sansen for forretningsområdet Energi, som jeg jobbet i, og har bestemt meg for å spesialisere meg i energi de siste to årene av studiene.

Nå skal jeg ha litt ferie før jeg møter opp på NTNU for de siste to årene av studiene, mer motivert enn noen gang, og med en solid porsjon kunnskap og erfaring fra den virkelige verden.

Eirik Oskari Halvorsen.

Eirik studerer MSc Industrial Economics og Technology Management på NTNU i Trondheim.

Fakta om internship-programmet

• Sommer-internship i Hydro: Seks til åtte ukers program (midten av juni til midten av august)
• Tilbys til tredje- og fjerdeårsstudenter
• Gir studenter mulighet til å gjøre praktisk bruk av kunnskap de har tilegnet seg på universitetet
• Felles program for alle intern-kandidater i Hydro i Norge (introduksjonsprogram, offentliggjøring av resultater for andre kvartal, besøk ved anlegg, case som skal løses i grupper, avslutningsarrangement)

Les mer om internship-programmet her.