TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Innhold fra annonsør

Derfor øker bruken av aluminium i moderne biler

Den lette vekten og evnen til å absorbere energi gjør aluminium veldig godt egnet til bruk i biler.

– En stor del av etterspørselsøkningen kommer fra bilprodusenter som ønsker å bygge lettere biler som forurenser mindre, sier Hydros teknologidirektør, Hans Erik Vatne. Han forklarer at siden aluminium veier bare om lag en tredel av stål, bidrar aluminium til å få ned vekten på bilene og dermed også drivstofforbruket. – I tillegg gjør aluminium at bilene vi kjører også blir både tryggere og bedre å kjøre, sier Vatne. 

Absorberer energien i stedet for å sende den videre

Teknologidirektør i Hydro, Hans Erik Vatne, forventer rask vekst i etterspørselen av aluminium til bildeler.
Teknologidirektør i Hydro, Hans Erik Vatne, forventer rask vekst i etterspørselen av aluminium til bildeler. Foto: Øyvind Breivik/Hydro

Ved SIMLab i Trondheim samarbeider forskere fra Hydro og NTNU/Sintef om å utvikle aluminiumløsninger til bildelproduksjon. Blant annet er lab-en utstyrt med en krasj-simulator hvor støtfangersystemer, så kalte krasjbokser, blir satt på prøve. Senteret ledes av NTNU-professor Magnus Langset, som har viet store deler av karrieren til forskning på aluminium.

 – En av de store fordelen ved aluminium er at metallet egner seg svært godt til å absorbere energi. Det høres kanskje rart ut, men jo mer sammenkrøllet fronten på en bil er etter en kollisjon, jo bedre er det for passasjerene inni, for da har de strukturelle delene i fronten tatt imot støyten fra kollisjonen og forskånet passasjerene, sier han.

Å konstruere krasjbokser som folder seg sammen perfekt uavhengig av hastighet på sammenstøtet krever høy materialteknisk kompetanse. Kjente bilprodusenter som Audi, Toyota, BMW, Honda og Renault står derfor på listen over samarbeidspartnere med SIMLab. I denne videoen kan du se hvordan aluminium fra et støtfangersystem deformeres når det blir utsatt for en kollisjon i 30 kilometer i timen.

– I videoen ser vi at aluminiumet folder seg sammen som et trekkspill uten at det brister eller fliser seg opp. Det betyr at energien absorberes her, i stedet for at den sendes videre til de som sitter inni bilen, forklarer Langset.

NTNU-professor Magnus Langset sier aluminium egner seg svært godt i biler blant annet på grunn av evnen til å absorbere energi.
NTNU-professor Magnus Langset sier aluminium egner seg svært godt i biler blant annet på grunn av evnen til å absorbere energi. Foto: Thor Nielsen

Venter mer aluminium til bil

I gjennomsnitt inneholder en ny europeisk bil omtrent 150 kg aluminium. Det er ventet at dette tallet skal øke betydelig i årene fremover ettersom myndighetene setter stadig strengere krav til utslipp.

– Et godt eksempel er Range Rover som har slanket modellen Landrover Sport med så mye som 500 kilo de siste fem årene. Det har de fått til blant annet ved smart bruk av aluminium, sier teknologidirektør Vatne. Han sier det tradisjonelt har vært mest aluminium i de dyreste bilene på markedet, men at denne tendensen er i ferd med å snu nå.

I fjor høst kom Fords nye F-150 pick-up ut på det amerikanske markedet. Tidligere årskull av den populære bilen har i stor grad bestått av stålkonstruksjoner, men i den nyeste modellen er stålet byttet ut til fordel for lette, men likevel sterke aluminiumløsninger.

– F150 er den mest solgte bilen i USA de siste tiårene. At Ford tar dette steget over til aluminium sier derfor veldig mye om potensialet aluminium har i bil, sier Vatne som legger til at nylige krasjtester viser at byttet til aluminium også er bra for trafikksikkerheten.

Ford F150 fikk nettopp toppresultater i en krasjtest test utført av National Highway Traffic Safety Administration, det føderale byrået for veitrafikksikkerhet i USA.

– Mange tror biler av stål er tryggere enn biler av aluminium. Det er ikke tilfelle, sier Hans Erik Vatne. Ifølge Ford er salgssuksessen og de gode erfaringene med aluminium i F-150 modellen bakgrunnen for at selskapet nå også har bestemt seg for å konvertere fabrikken i Kentucky til å produsere biler av aluminium. Det betyr at de nye, litt større modellene av F-250 og F-350 modellene også kan produseres i aluminium snart.