TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Dette subseafeltet skal muliggjøre utvinning i arktiske strøk og er utviklet av traineene i FMC Technologies’ Summer Trainee Technology Program. Foto: FMC Technologies.
Innhold fra annonsør

Sommertraineer utvikler morgendagens subsea-løsninger

 

Får bryne seg på problemstillinger som selv erfarne ingeniører finner utfordrende

Elektriske bilbatterier for operasjon av undervannsroboter og elautonome undervannsdroner med egen navigasjon - dette skal operere helt uten navlestrengsrør. Det står ikke på kreativiteten og nytekningen når sommertraineene hos FMC Technologies utvikler nye løsninger for et subseasystem tilpasset arktiske strøk.

Har innflytelse på eksisterende prosjekter

Studentene som i år kommer fra Norge, Kina og India startet med blanke ark og på kun 10 uker kom de opp med nye ideer og utforsket en rekke konsepter. FMC Technologies holder til i en bransje som er i konstant utvikling. Skal bedriften henge med og fortsette å være innovativ er det viktig å revurdere, gjenoppfinne og samtidig klare å se for seg hva man kan oppnå. Dette er akkurat det sommerprogrammet handler om og løsningene studentene har kommet opp med tar FMC Technologies med seg videre.

«Det studentene utvikler i løpet av sommeren er gull verdt for bedriften. Dette er ideer og løsninger vi kan jobbe videre med. Akkurat nå er det viktigere enn noen gang å tenke nytt,» forteller Brede Thorkildsen som er ansvarlig for sommerprogrammet. Han har stor tro på løsningene som er utviklet av årets studenter.

Må være kostnadseffektive

En del av oppgaven til traineene har vært å passe på at løsningene de kommer opp med er kostnadsbesparende. Det å installere og drive et subseafelt i Arktis er veldig komplisert på grunn av det tøffe klimaet, noe som drastisk øker kostnadene for utvinning av olje og gass. Med lav oljepris krever oljeprodusentene betydelige kostnadsreduksjoner og traineene må i likhet med erfarne ingeniører imøtekomme dette.

«For å finne kostnadsdrivere som kan elimineres har vi estimert de totale kostnadene kundene opplever. Dette gjorde at vi nå har kommet frem til et subseasystem som har potensiale til å redusere kostnadene med 25 %,» forteller Patrik Kaltrud som er sommertrainee innen forretningsutvikling. Han studerer industriell økonomi ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

Visste ingenting om subseaindustrien

En av studentene i programmet, Kjetil Børs-Lind, studerer en mastergrad innen kybernetikk og robotikk på NTNU i Trondheim og visste ingenting om subseaindustrien fra før av.

«Før jeg startet i sommerprogrammet visste jeg veldig lite om subseaindustrien, men jeg skjønte fort at det er litt av poenget fordi det gjør det enklere å tenke utenfor boksen og utnytte kunnskapen jeg har innen kybernetikk,» forteller han.