TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Foto: Sindre Kvear Hellingsrud og Petter Rustad under EM i Frankrike. © Festo
Innhold fra annonsør

Norgesmestere flyr til Brasil for å vinne VM i automasjon

Under enormt tidspress skal det bygges og driftes modulære produksjonssystemer.

Starten på reisen begynte for omtrent ett og et halvt år siden da Sindre Kvear Hellingsrud og Petter Rustad deltok i norgesmesterskap i automasjon. Det beste laget ble sendt videre til europamesterskap i Frankrike. I august er det verdensmesterskap i Brasil som gjelder.

Hurtighet, ferdighet og samarbeid

- I tillegg til at vi jobber under enormt tidspress må utførelse, utseende og alle tekniske detaljer stemme, sier Rustad som til daglig er tekniker hos FMC Technologies.

Det modulære produksjonssystemet skal brukes til å simulere en produksjonslinje ved å sende en hul kloss fra magasiner over et samlebånd. På samlebåndet skal blant annet høyden på klossen sjekkes for å finne ut hvilken vei den ligger og om den må roteres.

- Oppgavene innebærer blant annet mekanisk sammensetning, pneumatisk oppkobling av sylindere, programmering av systemet og elektrisk oppkobling av følere, tilføyer Hellingsrud som også jobber for FMC Technologies.

De to kollegaene legger ikke skjul på at deres fordel er det gode samarbeidet, evnen til å takle uforutsette oppgaver og feilsøking.

Hard konkurranse

- Det er fagarbeidere fra hele verden som deltar i konkurransen og det er et veldig høyt nivå. Du må være effektiv, nøyaktig og løsningsorientert for å vinne, forteller Rustad. Noe Hellingsrud er enig i.

- Det er veldig utfordrende å delta i yrkeskonkurranser, spesielt når vi konkurrerer i verdenstoppen. Det er små marginer på et så høyt nivå, sier han.

For å bli best trener de sammen på fritiden, i helger og ferier. Det er med andre ord en hard oppkjøring til verdensmesterskapet denne sommeren.

- Det er tidkrevende å trene opp til en slik konkurranse, vi bruker mange timer i uken på dette, sier Rustad. Han håper at europamesterskapet har gjort de rustet til pallplass i verdenstoppen innen teknologiske fag.

Vil bli best

På spørsmål om hvorfor de gjør dette er svare klinkende klart. De vil bli best og de sikter derfor høyt.

- Vi ønsker selvfølgelig å bli best, å vise frem hvor flinke fagfolk i Norge er og hva som kreves for å nå toppen, sier Hellingsrud. For han er det også viktig at de bidrar til at bedriften de arbeider for når nye høyder.

- Denne konkurransen hjelper oss ikke bare konkurransemessig, vi blir bedre på arbeidsplassen også, sier han.

Foto: Petter Rustad jobber på et modulært produksjonssystem under EM i Frankrike. © Festo