TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Et følelsesladet øyeblikk da André Borschberg sin kone Yasemin tok farvel med sin mann i Nagoya, Japan for fem døgn siden. Hun var også på plass under landingen.
Innhold fra annonsør

Soleklar solorekord for solfly

Holdt avgangen hemmelig – landet med tidenes fornybarbudskap

ABB Story
+ Følg

Av: Peter Tubaas

Evighetsmaskinen Solar Impulse landet på ettermiddagen fredag 3. juli i Kapolei på Hawaii etter 4 døgn 21 timer og 52 minutter i lufta.

Sjekk de fantastiske bildene fra landingen og mottakelsen her (etter ca 3.50)!

Det er den soleklart lengste flighten gjennom tidene ved hjelp av fornybar energi. André Borschberg slo sin egen rekord på 44 timer med 73 timer – over tre døgn. Det er også den lengste soloflighten noen sinne, uansett framkomstmiddel. Den forrige rekorden var på 76 timer.

Men for Borschberg er ikke rekordene det viktigste. Dette sa han da han gikk på «lufta» – bokstavelig talt – fra et sted over Stillehavet etter rundt to døgn:

«Det handler ikke så mye om rekorder, men om fascinasjonen over å kunne fly nærmest for alltid. Det er en ekstraordinær følelse. Dette handler først og fremst om hva vi kan utrette med teknologi.»

Flighten startet opprinnelig i Nanjing, Kina i slutten av mai, men på grunn av værutsiktene gikk Andre Borschberg inn for landing i Nagoya, Japan etter «bare» 44 timer. I én måned har meteorologene regnet på spreng for å finne et værvindu som kan ta flyet så trygt som mulig de drøyt 8000 kilometerne til Hawaii.

For en drøy uke siden ble en mulig avgang kansellert bare fem minutter før take-off. Mange fryktet en ny måned på bakken, men Solar Impulse-teamet hadde andre planer. Etter massiv promotering av alle flighter til nå, startet turen over Stillehavet, passende nok, helt i det stille. Ikke så mye som en tweet avslørte at noe var på gang, før flyet hadde vært på vingene i tolv timer. Etter den tid har det vært fyldig dekning i «alle kanaler».

Flighten var den åttende etappen av en verdensomflyvning på cirka 35.000 kilometer, hvor fremdriften sikres av fire elektriske motorer som får strøm kun ved hjelp av solpaneler på de 72 meter lange vingene. Det er et vingespenn omtrent som gigantiske Airbus A380, men vekten på solflyet er 2,3 tonn, mot A380 sine 500 tonn!

Initiativtakerne og pilotene André Borschberg og Bertrand Piccard flyr annenhver gang. Sistnevnte fulgte flighten til kompisen Borschberg fra kontrollsenteret i Monaco før han selv dro til Hawaii for å få med seg landingen. Få snakker mer overbevisende og entusiastisk om fornybar energi enn Piccard. Men så har han selv vært med på å vise at det umulige er mulig. Han skal selv fly den neste monsteretappen fra Hawaii til Phoenix – på 4700 kilometer, opp mot tre døgn.

«Akkurat nå beviser André at det går an å fly for alltid. Hvis det er noen som fortsatt tviler på hva vi kan gjøre med fornybar energi, bør de følge med nå,» sier sitatmaskinen fra Sveits.

Min unnskyldning for å bruke både arbeidstid og kvelder på å følge flighten, er at ABB støtter Solar Impulse med både teknologi og økonomi. Og vi i ABB i Norge er ekstra stolte over at vi har sikret Bertrand Piccard som en av hovedtalerne under Zerokonferansen i oktober. Et aldri så lite skup, om jeg får si det selv.

Mens du har gått inn i din første ferieuke, eller hatt en uvanlig stille uke på jobb, har André Borschberg tilbragt de siste fem døgnene i en stol i en cockpit som er 4 kubikkmeter stor. Han har sovet, spist, gått på do, gjort intervjuer med verdenspressen – og ikke minst – styrt flyet fra sitt flysete.

På dagtid har flyet steget opp til rundt 8000 meter over havet for optimal lading av batteriene, samtidig som flyet elektromotorer drives av solen direkte. På natten er marsjhøyden rundt 1000 meter over havet og flyet drives av batteriene alene. På internett har alle i sanntid kunnet følge hvordan batteriene utlades i løpet av natten. Det er om å gjøre å ikke gå tom før sola står opp igjen, for ellers kunne Borschberg fått et ublidt møte med «Joe The Shark»!

Og hva er nå det? Ja, Solar Impulse-teamet har masse humor. Kall det gjerne galgenhumor. Deres egen tegner har diktet opp tegneseriefiguren «Joe The Shark», en hai i Stillehavet som bare ventet på at Solar Impulse skulle falle ned, slik at han kunne få seg et himmelsk måltid.

Og @joe_the_shark kom faktisk på tvitter I løpet av Stillehavsflighten. Det er ikke en offisiell Solar Impulse-konto, men Solar Impulse er med på moroa og tvitret natt til torsdag: