TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Solar Impulse 2 gjøres klar for take-off fra en flyplass i Abu Dhabi. (Foto: Solar Impulse)
Innhold fra annonsør

Solar Impulse 2 skal fly jorda rundt på solenergi

Et frampek til et mer bærekraftig samfunn.

ABB Story
+ Følg

Av Helene Gunther Merg

Omtrent på dagen ett år etter at jeg ble lykkelig eier av en elbil for første gang, skal Solar Impulse 2 starte på sin verdensomflyvning bare ved hjelp av solenergi.

Det er naturligvis ingen sammenheng mellom de to begivenhetene, annet enn at jeg vil illustrere et poeng. Før ABB begynte å markedsføre hurtigladestasjoner, og før jeg fikk min BMW i3, var det å forflytte seg bare med strøm på tanken, en fremmed tanke for meg.

Men utviklingen innen elektrisk samferdsel, har ført til at det som for få år siden var umulig eller upraktisk, i dag både er gjennomførbart og attraktivt. I Norge har den trenden skutt fart takket være insentiver både for elbilkjøpere og utbyggere av hurtigladere. I januar og februar i år var én av fem nyregistrerte biler elektriske. I mai i år passerer vi 50.000 elbiler på norske veier. Det hadde ikke mange sett for seg for fem år siden.

Cirka 1. mars 2015 skal flyet starte på sin ferd jorden rundt. Følg flighten minutt for minutt her!

Om ikke teknologien som holder Solar Impulse i lufta er anvendelig i større skala og i kommersiell luftfart, er det likevel et frampek til et, bokstavelig talt, mer bærekraftig samfunn. Om vi ikke kommer til å fly på solstrøm eller batterier med det første, representerer Solar Impulse visjoner og en teknologiutvikling vi får nytte av på andre områder.

Det sveitsiske prosjektet startet med en idé helt tilbake i 1999. Siden den tid har piloteneBertrand Piccard og André Borschberg jobbet med å utvikle prototypen til Solar Impulse, et fly som satte hele åtte verdensrekorder. Det var blant annet det første soldrevne flyet som fløy om natten, mellom to kontinenter og på tvers av USA.

Det er bare dager til Solar Impulse 2 tar av fra en flyplass i Abu Dhabi. Tre ABB-ingeniører er blant mannskapene på bakken som skal sørge for at den banebrytende ferden til Piccard og Borschberg går som den skal.

ABB har selv brutt barrierer innen energi siden oppstarten for mer enn 100 år siden. Vi vet at teknologiutvikling ikke er gratis, så derfor synes jeg det er veldig kult at vi er en av hovedsponsorene for reisen, noe som blant annet betyr at vi er et av selskapene med en logo på flykroppen.

Det er også mulig for privatpersoner å få signaturen sin på flyet. Men da må du være villig til å betale CHF 10000 for å støtte prosjektet. Det er nok for spesielt interesserte. Men du kan, virtuelt, få navnet ditt på en av de 17.000 solcellene som dekker vingene som har et vingespenn på 72 meter for CHF 200, om det skulle friste.

Følg med på hjemmesiden, på bloggen, på twitter eller på Instagram for fyldig dekning av begivenheten, ikke minst mange spektakulære bilder!

PS! Bildene ser du ved å klikke på Galleries på denne siden.

Solar Impulse 2 på en 12 timers testflight i Abu Dhabi torsdag 26. februar 2015.
Solar Impulse 2 på en 12 timers testflight i Abu Dhabi torsdag 26. februar 2015. Solar Impulse