TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Bertrand Piccard slår av en prat på bilutstillingen under Zerokonferansen.
Samme frisyre, men bare én av dem har høydeskrekk! Undertegnede møtte Bertrand Piccard i forbindelse med Zerokonferansen 2015.
Innhold fra annonsør

Jeg møtte luftfartens største popstjerne

Fornybarpiloten tok helt av på Zerokonferansen.

ABB Story
+ Følg

Mandag kveld i Oslo. Jeg kjenner at jeg venter på solflypilot Bertrand Piccard med samme, barnslige fryd som da jeg møtte popstjerner og idrettskjendiser med autografblokka da jeg var ti. Det er kvelden før Zerokonferansen og foreløpig kaldt i teltet til Zero Expo på Youngstorget. Jeg småfryser, men trøster meg med at det sikkert er langt fra så kjølig som i cockpiten til Solar Impulse. Sammen med landsmannen André Borschberg flyr sveitseren Bertrand Piccard verden rundt med solflyet Solar Impulse.

Jeg merker at jeg retter meg litt opp i ryggen når pioneren kommer inn døren sammen med miljøstiftelsen Zeros pressesjef, Jon Evang. Ørnen har landet. Og det midt på Youngstorget i Oslo.

Piccard hilser på Zero-leder Marius Holm, før de to går en runde i bilutstillingen sammen. Praten går livlig. Mellom de aller nyeste elektriske og hybride bilene på markedet finner de to klimaforkjemperne åpenbart tonen.

Deretter blir piloten intervjuet av Iselin Fjeld i NRK Dagsrevyen. Jeg noterer meg at han møter media med den samme intense tilstedeværelsen jeg bare har sett på Youtube til nå. Han vet at akkurat nå er dette hans beste sjanse til å promotere sitt fornybarbudskap. Hva han sa kan du høre på dette innslaget hos NRK-nyhetene.

En psykiater som behersker hypnose

Så var det min tur. Blikket til solflylegenden er intenst og fast, ja, nesten som en ørn, både når han snakker og når han lytter. Det er vel akkurat som du kan forvente av en psykiater som også behersker hypnose. På lange flighter bruker pilotene teknikker fra yoga, meditasjon og hypnose på seg selv for å bekjempe utmattelse.

Og det trengs, for verdensrekorden til kollega Borschberg er 4 dager og 21 timer i et sete, i en cockpit i et solfly. Piccard skal selv gli stille gjennom lufta på den neste monsteretappen, de tre døgnene fra Hawaii til Phoenix. Pilotene får sove bare 20 minutter om gangen og er nødt til å klare å sovne kjapt.

Inspirert av Apollo 11

Men når Bertrand Piccard snakker er det ikke noe problem å holde seg våken. Han forteller om faren og bestefaren som begge var eventyrere og som elsket å bryte grenser, enten under vann eller i lufta. Bertrand selv bestemte seg for å følge i deres fotspor da han var tilstede på oppskytingen av Apollo 11 i juli 1969. Jepp, den som tok mennesket til månen for første gang.

En omgangskrets full av eventyrere må ha inspirert unggutten Bertrand. Han møtte blant annet superstjernen Charles Lindbergh, han som gjennomførte den første soloflighten over Atlanterhavet. 30 år etter månelandingen gjennomførte Piccard selv en av sine aller største bragder, den aller første flygningen jorda rundt med ballong, sammen med Brian Jones. De siste tolv årene har det meste handlet om solenergi og utviklingen av flyene Solar Impulse 1 og 2. Jeg spør han hvordan det er å være luftfartens største popstjerne akkurat nå.

– Jeg foretrekker å være en popstjerne innen fornybar energi og rene teknologier. Det har litt større nytteverdi. Tidligere har fornybar energi og rene teknologier blitt presentert som noe kjedelig, noe som bare begrenser vår vekst. Men hvis vi demonstrerer at vi kan gjøre umulige ting med ren teknologi, da blir det i stedet et samtaleemne. Det er det vi prøver å gjøre med Solar Impulse.

Bedre uten drivstoff, enn med

Og budskapet får virkelig luft under vingene med Solar Impulse, noe Zerokonferansen er et godt eksempel på. Ettersom ABB både sponser Zerokonferansen og Solar Impulse sin ferd rundt jorda, har vi utstilt en modell av solflyet, med fire meters vingespenn, i teltet på Youngstorget. Bertrand og jeg står naturligvis rett ved flyet og gjør intervjuet.

– Vi har ikke bygget Solar Impulse fordi det er så morsomt å fly. I så fall finnes både billigere og enklere alternativer. Men hvis vi kan fly jorda rundt med et solenergifly, uten drivstoff, dag og natt, da beviser du at du klarer deg bedre uten drivstoff enn med. Alle andre fly må lande for å tanke. Vi kan fly for evig. I teorien.

Piccard er vant til å holde flammende taler fra scener over hele verden, noe han gjorde da han åpnet Zerokonferansen dagen etter vår samtale. Det var nok ikke hans skyld at brannalarmen gikk i Operapassasjen den dagen, men han snakket varmt, intenst og troverdig om klimautfordringer, fornybar energi og grønne teknologier. Og han vet hvem som er den viktigste målgruppen.

– Vår rolle er å nå fram til politikerne, og da er media er en viktig kanal. Det er hundrevis av journalister tilstede hver gang vi lander. Og siden det er den mest fasjonable nyheten den uka, vil presidenter og ministre ta bilde med oss foran flyet. Dermed er de fanget. Da må de fortsette å snakke positivt om fornybar energi og ren teknologi.

Fem Gopro-kameraer

Undertegnede har selv sittet endeløse timer og fulgt med på livesendingene på Youtube når Solar Impulse er i lufta. Jeg skal ikke kalle det actionfylt, men langt mer underholdende en mang en spillefilm. Du kan blant annet følge med på hvordan batteriene tappes eller lades, se bilder fra de fem Gopro-kameraene om bord eller høre dialogen mellom piloten og kontrollrommet i Monaco.

I blant får man også høre piloten gjøre intervjuer med media på direkten. Samtidig så koker det på sosiale medier. Jeg avslutter med å spørre Piccard om han kunne forutsi all oppmerksomheten de har skapt på forhånd.

– Ja, det er akkurat som ventet. Det var planen vår helt fra starten. Luftfartshistorien har alltid hatt en evne til å inspirere. Det er derfor vi ville bruke et fly for å inspirere og informere om fornybar energi og rene teknologier.

Bertrand Piccard var naturligvis bare en av mange inspirerende gjester på årets Zerokonferanse.

Engasjert: Bertrand Piccard åpnet Zerokonferansen 2015.
Engasjert: Bertrand Piccard åpnet Zerokonferansen 2015.