TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

14 biler hurtigladet samtidig da den nye ladestasjonen på Danmarks plass åpnet. (Bilde: BKK)
Innhold fra annonsør

Her setter de verdensrekord i hurtiglading

Bergen kjemper om å bli Norges elbilhovedstad.

ABB Story
+ Følg

Av Arne Sigbjørnsen

Stormene hadde stilnet og været var praktfullt da BKK, Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune mandag 19. januar 2015 åpnet verdens største samling av multistandard hurtigladere langs E39 sentralt i Bergen. På «Grønt energipunkt Danmarks plass» er samtlige ti hurtigladere levert av ABB. I første omgang kan 14 elbiler hurtiglade samtidig. Men anlegget er dimensjonert for å kunne lade opp til 21 elbiler i fremtiden.

Det betyr at Norges mest populære ladestasjon, i Fjøsangerveien, like borti gata, får knallsterk konkurranse. Og bedre lademuligheter i Bergen vil gi flere elbiler på veien, noe som vil påvirke det lokale miljøet og det globale klimaet positivt.

Hordaland fylkeskommune har vært en pådriver for utbygging av hurtigladeinfrastruktur i fylket, og har vært flinke til å følge opp sin klimaplan med tiltak som virker. Likevel er det en lang vei å gå, og flere lokalpolitikere i byrådet i Bergen sa til NRK forrige uke at de ikke tror det monner.

Det har de nok rett i, enn så lenge. Foreløpig utgjør elbilandelen bare 1,6 prosent av landets bilpark og andelen er voksende. Derfor er dette bare starten på en elektrisk virkelighet som vil se helt annerledes ut om få år.

Takket være en offensiv utbygging av hurtigladepunkter, er Hordaland, anført av Bergen, allerede det fylket med nest høyest tetthet av elbiler hvis vi ser på antall innbyggere pr elbil. Akershus leder med en elbil pr 66 innbyggere, mens i Hordaland og Oslo fylke «deler» henholdsvis 79 og 80 på hver helelektriske, ladbare bil ved utgangen av 2014.

Jeg er fortsatt overbevist om at dette er veien å gå, kombinert med elektrisk drevne båter og busser i lokal kollektivtransport – og ikke minst landstrømsløsninger for fartøyer i havn. Også det er et hett tema i Bergen. Både cruise- og offshorefartøyer vil før eller siden få strøm fra landnettet. Flere fartøyer vil også kunne redusere utslipp ved å gå på batteri de siste minuttene før de legger til havn.

Konserndirektør Kommunikasjon i BKK, Tonny Nundal, fylkesvaraordfører Mona Hellesnes og byråd Henning Warloe i Bergen kommune åpnet verdens største hurtigladepark mandag 19. januar.
Konserndirektør Kommunikasjon i BKK, Tonny Nundal, fylkesvaraordfører Mona Hellesnes og byråd Henning Warloe i Bergen kommune åpnet verdens største hurtigladepark mandag 19. januar. BKK

Ladepunktene på Danmarks plass kan levere strøm til alle typer elbiler på det norske markedet i dag. ABB har levert seks hurtigladere av typen Terra 51 (50 kW DC CHAdeMO) og fire Terra 53 C (50 kW DC CCS/Combo). I tillegg leverer Proxll fire Type 2 ladepunkt (22 kW AC).

Med imponerende 6358 elbiler i Hordaland (pr 31.12.2014) vil sannsynligvis ladepunktene bli flittig brukt. «Grønt energipunkt Danmarks plass» koster om lag 10 millioner kroner å etablere, inklusive ladestasjoner og bygging. Hordaland fylkeskommune tar den tyngste børen i spleiselaget som også består Bergen kommune, BKK og Transnova.

Danmarks plass er et kjent knutepunkt på svært trafikkerte E39 gjennom Bergen. Det er mye symbolikk i at hurtigladepunktet etableres på samme sted hvor alle målingene av den, til tider, svært dårlige luftkvaliteten i Bergen kommer fra.

Lading vil koste 10 kroner i oppstart og 2,50 per minutt. Brukerne betaler ved hjelp av en mobilappen «Bilkraft» som nå er tilgjengelig i App Store og Google Play. Betalingsløsningen leveres av Giant Leap Technologies.

Fra før av har Norge verdens høyeste tettet i antall elbiler i forhold til folketallet. I fjor økte antallet registrerte elbiler fra 18017 til 41051 elbiler totalt (pr 31.12.2014). Milepælen 50.000 elbiler passeres i løpet av første kvartal. I fjor utgjorde elbiler 12,7 prosent av det totale bilsalget, betydelig høyere enn i 2013 da det endte på 5,5 prosent.

Det er ingen grunn til at andelen skal reduseres i løpet av året som kommer, spesielt ikke med det utvalget av elektriske biler som er på markedet i dag, samtidig som antallet hurtigladestasjoner gjør det stadig enklere å være elbilist i Norge.