TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Betrand Piccard landet sist uke i Nanjing, Kina etter sjette etappe av Solar Impulse sin jorden rundt-flyvning. (Bilde: solarimpulse.com)
Innhold fra annonsør

Flyr jorda rundt uten drivstoff - til Zero15

Gjorde en høytsvevende visjon til virkelighet.

ABB Story
+ Følg

Av Helene Gunther Merg

Sjelden er det vel lagt inn en bedre søknad om å få være innleder på den høythengende Zerokonferansen 2015, enn fra Bertrand Piccard, som sammen med Andre Borschberg i disse dager flyr rundt jorda bare ved hjelp av solenergi.

Bertrand Piccard landet i Nanjing i Kina med solflyet Solar Impulse 2 for en uke siden, etter den sjette etappen på deres historiske jordomflyvning. Om ytterligere en uke, med værforbehold, skal kollega Andre Borschberg legge ut på den episke ferden over Stillehavet, fra Kina til Hawaii.

Episk, fordi flyet skal være i lufta i fem døgn. Dag og natt. Og fordi piloten ikke kan bevege seg mer enn noen millimeter de fem døgnene. Og joda, toalettbesøkene har de både tenkt på og trent på. Alt er planlagt ned til minste detalj gjennom 20 år.

Mer enn 17.000 solceller, 633 kilo batterier og fire elektriske motorer gjør flyvningen mulig. Om dagen flyr flyet på energien fra sola, samtidig som batteriene lades og gjør det mulig å fly også om natten.

Vår kopling til Solar Impulse 2 er at ABB globalt er en av de fire hovedsponsorene. I tillegg har vi bidratt med utstyr og tre ingeniører som er en del av bakkemannskapene som sørger for at flightene går som planlagt. Siden før flyet la ut på ferden sin i begynnelsen av mars har vi i Norge jobbet for å få Bertrand Piccard til Zero15.

Mens Solar Impulse 2 reiser jorda rundt med sitt fornybarbudskap, reiser vi i ABB i Norge rundt i landet på en liknende misjon. For under Zero14 tok ABB i Norge på seg utfordringen fra Zero, om å skape engasjement for det grønne skiftet.

Og vi er godt i gang. For noen uker siden var det fullt hus i Skien da vi inviterte politikere, næringsliv, akademia og miljøbevegelsen til det første stoppestedet på vår elektriske turne. Om to uker blir det nytt folkemøte, denne gangen i Bergen.

For det er når mennesker møtes at vi kan skape endring, akkurat som på Zerokonferansen. «De grønne spydspissene» er temaet for årets Zerokonferanse, som går av stabelen 27.-28. oktober på Folketeatret i Oslo.

Det foreløpige programmet viser at vi allerede har mye å glede oss til. Og jeg kan garantere at Bertrand Piccard går inn for landing på Youngstorget, i hvert fall i symbolsk forstand, med tidenes fornybarbudskap. Sjelden har noen vist med større kraft hvordan visjoner kan bli til virkelighet.

André Borschberg og Betrand Piccard flankert av de tre ABBerne på prosjektet.
André Borschberg og Betrand Piccard flankert av de tre ABBerne på prosjektet. ABB