TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Dolwin Beta hos verftet til Aibel i Haugesund sett fra Viken på den andre siden av Karmsundet. 27. juli 2015 (Foto: Peter Tubaas/ABB) (Bilde: ABB)
Innhold fra annonsør

Den gule kjempen og det grønne skiftet

Snart får Tyskland mer vindkraft.

ABB Story
+ Følg

Plattformen til den tysk-nederlandske nettoperatøren TenneT vil spille en viktig rolle i det Tyskland kaller “Energiewende” – eller det grønne skiftet, som det gjerne kalles på norsk. Dolwin Beta har en kapasitet på 900 megawatt, nok til å forsyne 1,5 millioner tyske husstander med strøm. Målt i effekt er dette er verdens største offshore omformerstasjon for offshore vind.

Sjekk videoen fra de siste forberedelsene før seiling (klikk her)!

Aibel har bygget plattformen for ABB. Først ble selve konstruksjonen bygget i Dubai, før installasjon av ABBs elektroutstyr og finpussen ble gjort Haugesund. De siste dagene har plattformen vært trukket noen titalls meter ut fra kaien til Aibels verft på Risøy. Der ble det gjennomført viktige krengeprøver før ferden mot tysk sokkel kunne begynne lørdag kveld. Slepebåtene tauet plattformen nordover og ut av Karmsundet, før de vendte baugen sørover.

Med avreisen til Dolwin Beta ble også bybildet i Haugesund endret over natta. For har du vært i sildabyen det siste året har du nesten ikke kunnet unngå å legge merke til det som på folkemunne har blitt kalt den gule kjempen. Har du kjørt fra sentrum og over Risøybroen til Aibels verft, har man fått et spesielt godt inntrykk av den imponerende størrelsen. Den rager faktisk mer enn 70 meter over havoverflaten.

Når plattformen er framme der den skal stå, blir den senket kontrollert ned på havbunnen og fylt med 52.000 tonn grus, noe Aibels prosjektleder Kjetil Jacobsen uttalte til TV Haugaland rett før avreise. Han fortalte også at plattformen i seg selv veier 25.000 tonn, omtrent like mye som alle bilene i hele Haugesund. Det setter det hele i perspektiv.

Plattformen huser en ABB-utviklet teknologi som heter HVDC Light. Likestrøm er bedre egnet når store mengder elektrisk kraft skal overføres over lange avstander. Derfor blir jobben til Dolwin Beta å ta i mot vekselstrøm fra offshore vindmøller, konvertere den til likestrøm, før den sendes energieffektivt i sjø- og landkabler inn til en tilsvarende omformerstasjon på det tyske fastlandet. Her konverteres strømmen tilbake til vekselstrøm før den sendes ut på det tyske kraftnettet.

At leveransen nærmer seg fullført er ikke bare godt nytt for alle som mener at vi trenger mer grønn kraft i energimiksen, men det er også et signal om at leverandørindustrien til olje- og gassbransjen evner å omstille seg. Dette er industriens grønne skifte i praksis. Aibel i Haugesund, tidligere ABB og Umoe, har bygget oljeplattformer gjennom en hel generasjon, og skal snart bygge en av plattformene til Johan Sverdrup.

Men Dolwin Beta viser at deres «fossile kunnskap» er anvendbar også på andre områder enn olje- og gass. Flere store offshore vindparker trenger liknende tilknytningspunkt i årene som kommer. Bygging av plattformer langs norskekysten er dermed neppe historie med det første.

Av ren nysgjerrighet var jeg i Haugesund bare noen dager etter ankomsten til Dolwin Beta i slutten av august i 2014. Da stod plattformen fortsatt om bord på fraktefartøyet sitt, Mighty Servant I. Jeg fikk dessverre ikke med meg «sail away», men jeg var om bord plattformen i starten av juli og helt i slutten av måneden tok jeg en tur til Viken helt nord på Karmøy for å ta en siste titt på plattformen før den startet på ferden sørover.