TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

ABB ønsker at det skal legges til rette for at elbilene brukes mest mulig. Og da vil utrulling av hurtigladere være viktig for at vi får flest mulig elektriske kilometere på veien. (Bilde: ABB)
Innhold fra annonsør

8 ladepunkter gjør livet som elbilist enklere

Nå kan du lade hos legendariske «Lasses».

ABB Story
+ Følg

Av Stian Reite

I dag fikk jeg være med på åpning av hurtigladepunktet ved Lasses Bilsenter på Rugtvedt utenfor Porsgrunn. Det har i mange tiår vært et yndet stoppested for veifarende i Grenland og langs E18 i Telemark. Nå blir det enda mer attraktivt, også for oss som kjører elektrisk.

For nå har Lasses bygget ut et av landets største samlingspunkt for hurtig- og semihurtiglading av elektriske biler.

Den har mange flere enn elbilistene i nedre Telemark ventet lenge på, for det er langt mellom hurtigladestasjonene i området. På E18 sørover må du helt til Arendal (Stoa) for å finne neste hurtiglader, mens hvis du kjører nordover, vil du måtte kjøre helt til Drammen (Kjellstad).

Nå er det faktisk mulig å kjøre fra Oslo til Kristiansand med en Nissan Leaf. Riktignok tøyer du batteriet til yttergrensene, men det bør gå.

Noen som kommer til å prøve?

Lasses er en av de første som har gjennomført en større hurtigladerutbygging uten støtte av Fylkeskommunen og Transnova, som ofte er de som gjør utbygging av infrastruktur for elbillading mulig.

Det er i seg selv ganske interessant, for nesten alle utbyggere har til nå bygget ladestasjoner med offentlig delfinansiering.

Bilsenteret sier de ikke tjener noe på å selge strømmen. Dermed er det evnen til å tiltrekke seg kunder, som er det viktige. Lenge har vi som kjører elbil blitt positivt overrasket når vi «kommer over» en hurtiglader. Men snart kan vi gå fra forundret til det å forvente at tilstrekkelige lademuligheter finnes på alle sentrale stoppesteder.

På Rugtvedt kan man fra i dag lade inntil syv biler samtidig. Totalt vil det være seks Type 2-ladere, to CHAdeMO- og to CCS/COMBO-plugger.

ABB har levert to hurtigladere av typen Terra 53 CJG, som dekker lading til de aller fleste elbilmerker. CJG står altså for følgende:

  • C=CCS/COMBO (50 kW DC, BMWi3, Volkswagen eUP! og eGolf)
  • J=CHADEMO (50 kW DC, Nissan Leaf, Mitsubishi MiEV)
  • G=TYPE2 HURTIG AC (43 kW AC, Renault Zoe (43 kW), Tesla Model S (22 kW)

Det er gjort mye for å legge til rette for utbredelsen av elbiler. Vi har mer enn 40.000 elbiler på veiene i dag, og det kommer 10.000 nye i året. Men vi ønsker også at det skal legges til rette for at elbilene brukes mest mulig.

Og da vil utrulling av hurtigladere være viktig for at vi får flest mulig elektriske kilometere på veien.