KONSEPT: Slik ser den ut, den smart-varianten som DaimlerChrysler viste som konsept på bilutstillingen i Frankfurt i forrige uke. Litt graving gjorde at vi fant bildet, som var ganske godt gjemt på pressesidene. Bilen har hybriddrift (forbrenningsmotor, elektromotor, batteri) og en lang rekke innredninhgsdetaljeree er utformet av ungdom. Enda et eksempel altså, på at bilfabrikene har startet sin frierferd mot dem som skal kjøpe bil om fem.seks år. SMART (Bilde: SMART)
SMART: I mangel av godt foto av ungdomsopprørsvarianten viser vi her en smartforfour, den smart'en som virkelig later til å øke popularitet blant yngre bilkunder i Europa. Men den er altså ikke avansert nok - designmessig - for young american upstarts. (Bilde: SMART)

Young and smart in the USofA

  • samferdsel2

Her i Norge har de ikke slått an i det hele tatt.

Her til fjells skal det være stasjonsvogn, minibuss, Toyota Corolla - eller noe skikkelig digert noe.





I tillegg til smarts vanlige Tridion sikkerhetscelle og karosseripaneler i to ulike materialer og farger – dette er bygg-elementer som gjør at bilene skiller seg ut fra mengden - har smart crosstown showcar demonterbar frontrute, elektrisk drevet cabriolet, ekstra brede hjulhus og spesialdesignede 16” lettmetallfelger med dekk 205/50.





Interiøret har en rekke - enten helt nye eller - fullstendig oppgraderte elementer. For eksempel inngår en såkalt Personal Digital Assistant (PDA) med integrert navigasjonssystem.

Romfølelse

Også dashbordets design er endret i forhold til vanlig smart, og gir et godt inntrykk av hvordan et instrumentpanel som skal tilfredsstille USA-krav vil kunne se ut.





Dette går imidlertid ikke på noen måte ut over den romfølelsen i interiøret som preger alle smartmodeller, heter det fra velorientert hold i DaimlerChrysler.