X-bow-konseptet skal overføres til containerskip i tillegg til tørrlastskip, roro-ferger, kjemikalieskip og kjøleskip. (Bilde: Ulstein)
Per Olaf Brett er viseadministrerende direktør i Ulstein International. (Bilde: Ulstein)
X-bow-konseptet skal overføres til containerskip i tillegg til tørrlastskip, roro-ferger, kjemikalieskip og kjøleskip. (Bilde: Ulstein)
X-bow-konseptet skal overføres til containerskip i tillegg til tørrlastskip, roro-ferger, kjemikalieskip og kjøleskip. (Bilde: Ulstein)
Også boksbulkskip skal nå få den karakteristiske X-bow-designen fra Ulstein. (Bilde: Ulstein)

X-bow på alle bauger og kanter

  • Industri

Den karakteristiske X-bowen er i dag stort sett å se på avanserte og kostbare offshorefartøy.

Selvtillit

Nå går Ulsteinkonsernet offensivt ut og varsler at de skal komme en skipsserie som skal fornye hele nærskipsfartsegmentet.

Noe som har ventet etter at de kjøpte et tyrkisk designbyrå i fjor:

X-bow-konseptet skal overføres til for eksempel containerskip, tørrlastskip, roro-ferger, kjemikalieskip og kjøleskip.

– Det er stor etterspørsel etter ny, effektiv tonnasje i disse segmentene. Vi føler at vi har konseptene som kan fylle gapet, sier Per Olaf Brett som er viseadministrerende direktør i Ulstein International.

Selv om disse Ulstein-skipene har enklere funksjonalitet enn sine offshoreslektninger, blir X-bow bygd inn for å bedre ytelsen i dårlig vær.

Full fart i all slags vær

Været er et av de største problemene nærskipsfartøyer står overfor på turer i Nordsjøen, Biscaya og de nordlige delene av Norske- og Atlanterhavet. Tøffe forhold kan gi betydelige forsinkelser – opptil flere dager per uke.

– Av og til kan bølgene være så kraftige at skip driver i stedet for å gå framover. I andre tilfeller kan dårlig vær gi betydelig redusert hastighet i lengre perioder. Det er ikke uvanlig at seilingsfarten blir halvert. Med X-bow kan skip nesten unngå å redusere farten – selv under vanskelige værforhold, sier nestsjefen i pressemeldingen.

Ifølge Ulstein kan containerskip med X-bow i Nord-Atlanteren seile i gjennomsnitt to uker mer per år enn et konvensjonelt containerskip på grunn av bedre hardtværegenskaper. Noe som igjen gir større inntekter for rederiene.

I Tyrkia

Ulsteinkonsernets senter for lasteskip og nærskipsfartøyer er Ulstein Es-cad i Istanbul. Selskapet samarbeider med Ulstein International og andre Ulsteinselskap i markedsføringen av disse fartøyene.

– Tyrkia har sterke maritime tradisjoner, og kapasiteten innen skipsbygging har økt en god del. De har også et kostnadsnivå som vi føler kan være attraktivt for kundene våre, sier Brett.

Siden bransjen har problemer med finansiering av nærskipsfartøyer enkeltvis, er Ulsteins strategi i segmentet å levere et konsept med modulbaserte skipsserier.

Frykter ikke norsk verftskrise

De nye seriene

De nye X-bow-nærskipsfartøyene inkluderer containerskip: Ulstein Eurofeeder (650, 1200 og 1800 TEU – tjuefots-ekvivalenter), boksbulkskip: Ulstein speedloader (3.800, 4.800 og 5.800 DWT – dødvekttonn), generelle tørrlastskip: Ulstein flexiloader (5.000, 7.500 og 12.500 DWT), kjemikalieskip (14.000 og 34.000 DWT), RoRo-er (2.000 og 3.000 bilenheter), Ulstein wavemaster samt kjøleskip.