Wankel vant

Prisen ble utdelt på grunnlag av vurderingene til en jury satt sammen av 50 biljournalister fra 22 land over hele verden.

Juryen stempte over alle aktuelle bilmotorer. Vurderte egenskaper var bl.a. ytelse, økonomi, og vellykket bruk av ny teknologi. Dette siste er kanskje litt underlig i og med at den tyske ingeniøren Fritz Wankel bygget sine første motorer for femti år siden.

Det Mazda har gjort, er å forbedre konstruksjonen jevnt og trutt. Men fortsatt består den av en skive (her er det en i hvert av to kamre) som roterer i et kammer slik formet at fire arbeidstakter oppnås.

Juryen kåret vinnere i tolv kategorier inkludert hovedklassen. Etter å ha vunnet to innledende priser som Beste Nye Motor og Beste motor i 2,5 l. - 3.0 l. klassen, gikk Mazdamotoren videre til finalen.

Der vant den hovedprisen foran motorene Volkswagen V10 Diesel og BMW M3.

Under finaleavstemmingen hadde 44 av de 50 jurymedlemmene Mazdamotoren som sin favoritt. Aldri før har vinneren blitt kåret med større seiersmargin, og juryen var klar i sin uttalelse da den overrakte prisen: "Mazda kan med all rett hevde at de produserer verdens beste bilmotor!"

Motoren debuterer i den helt nye Mazda RX-8, som kommer til Norge i høst.