BRENSELCELLER: Volkswagen forsker intenst på å utvikle neste generasjons brenselceller, og har tatt et langt steg mot en ny teknologi som skal brukes i serieproduserte biler. (Bilde: Thomas Ernsting www.thomas-ernsting.de)
HTFC: Den nye teknologien bygger på såkalte høytemperatur brencelceller (HTFC. Her fra forskningsavdelingen til Volkswagen i Tyskland. (Bilde: VAG)

VW med neste generasjon brenselceller

  • Kraft

Volkswagen har utviklet en ny generasjon brenselceller som gjør at denne teknologien har tatt et langt steg mot å bli benyttet i serieproduserte biler.

Volkswagens brenselceller vil bli mindre, mer effektive og rimeligere enn de løsninger som til nå har vært kjent.

Varmt

Den nye teknologien bygger på såkalte høytemperatur brenselceller (HTFC).

Disse eliminerer de ulempene som er forbundet med lavtemperatur brenselceller, som er den typen som til nå har vært brukt.

De brensellcellene som til nå har vært kjent, har vært avhengig av et avansert kjølesystem for å kunne fungere. Til nå har motorer med brenselceller hatt behov for en kjøleflate tre ganger så stor som for dieselmotorer.





Overføldig

De nye brenselcellene fra Volkswagen gjør et slikt kjølesystem overflødig. Mens eksisterende brenselceller ikke tåler en høyere temperatur enn 80 grader, kan Volkswagen-cellene arbeide ved 120 grader.

Samtidig har Volkswagen utviklet nye elektroder og membraner, som samlet sett gjør at systemet behøver 30 prosent mindre plass enn forgjengeren.





Lagt frem

Selv om Volkswagen har brakt brenselcelle-teknologi et avgjørende steg videre, er det fortsatt noen år til denne teknologien er på plass i vanlige bilmodeller.

Volkswagen regner med å kunne ha de første testbilene på veien om tre-fire år og at brenselceller kanskje kan være et attraktivt alternativ for den vanlige bilkjøper omkring 2020.