OPPRYDDING: Ryddingen etter at et vogntog braste inn i autovernet og videre inn i Follotunnelen på E6 i nordgående løp er allerede i gang. (Bilde: Joachim Seehusen)
LETTET: Regionvegsjef Lene Mürer er lettet over at skadene ikke er større, og sier tunnelen har klart en brann slik den skal. (Bilde: Joachim Seehusen)
STORE SKADER: De tekniske installasjonene i tunnelen må gjennom omfattende fornying etter brannen. (Bilde: Joachim Seehusen)
SMULDRET: Betongen i de 20 cm tykke elementene hadde smuldret opp og lå i tykke lag på kjørebanen. Flere steder lå armeringen helt åpent. Det er ennå ikke avgjort om de kan repareres eller om de må skiftes. (Bilde: Joachim Seehusen)

Vurderer skadeomfang i Follotunnelen

  • Bygg

Brann i Follotunnelen

  • Et vogntog kjørte søndag 10. mai inn i bergveggen i Follotunnelen mellom Son og Vestby.
  • Vogntoget tok fyr og sjåføren omkom.

Skaden til tross, det var en lettet regionveisjef Lene Mürer som mandag var på befaring i den brannskadde Follotunnelen.

– Tunnelen har fungert som den skal i en brann, det er jeg lettet over, sier Mürer.

– Det så ikke så ille ut som jeg hadde trodd, det viktigste for oss nå er å få den reparert.

Betongelementer

Tunnelen er bygget med isolasjon og membran mot fjell og deretter 20 cm tykke prefabrikkerte betongelementer.

Vegvesenets eksperter anslår at temperaturen har nådd 1400 eller 1500 grader under brannen.

Det har gått hardt ut over betongen.

Store skader

Vannet har ekspandert, og resultert i at betongen smuldrer opp. Hele veibanen var dekket av et mange centimeter tykt lag smuldret betong.

Flere steder hadde så mye av betongen smuldret bort at armeringen lå helt fritt.

De alvorligste skadene strekker seg i hvert fall 100 meter inn i den 880 meter lange tunnelen.

Like god som ny

Mürer sier at det er to måter å reparere på. Enten må elementene skiftes ut med nye eller så kan det benyttes sprøytebetong.

Hun vil ikke spekulere i valget overfor Teknisk Ukeblad.

– Det har vært nedfall, jeg er usikker på betongen. Nå har vi en ekspert fra Aas-Jakobsen her, vi får se hva han sier, så skal vi drøfte løsninger med ham og andre. Det viktigste nå er at tunnelen skal bli like god som ny, og det må skje så fort som mulig.

Les mer om konklusjonen: Betongelementer må skiftes i Follotunnelen

Ikke på anbud

Årsdøgntrafikken gjennom tunnelen var 24.800 kjøretøyer i 2006. Nå er det sannsynligvis mer enn 25.000.

Omkjøringen over gamle E6 har ført til stillestående kø i to og en halv time om morgenen. Mürer sier at i en slik situasjon kan Vegvesenet fravike vanlige anbudsrutiner.

– Det viktigste nå er hvilke selskaper som har nødvendig maskineri og kompetanse tilgjengelig, vi må få denne tunnelen klar igjen så fort som mulig.

Veidekke har allerede besiktiget den skadde tunnelen, men ønsker ikke å uttale seg om reparasjonsmulighetene.