TOTALHAVARI: Slik så det ut etter at en vindturbin havarerte i Oregon, USA. Nå vil svenskene vurdere faren ved slike havarier. (Bilde: Liveleak.)

Vurderer farene ved vindkraft

  • Kraft

Farene for havari i vindkraften er ikke tilstrekkelig vurdert, mener svenske beredskapsmyndigheter. De vil gå gjennom og sjekke dette, siden Sverige planlegger mye vindkraft.

– Vi har ikke noe godt statistisk grunnlag for hva som skjer i disse anleggene. Den analysen trenger vi å gjøre. Det gjelder ikke bare brann, men alle ulykker, risikoer og dessuten fordeler, sier branningeniør Leif Sandahl på Myndigheten for samhällsskydd og beredskap (MSB) til Sveriges Radio.





– Risikabelt i skogen

– Det er risikabelt i et skoglandskap. Om det oppstår brann i et vindkraftverk i skogen om sommeren når det er forbudt å gjøre opp ild, så kan man jo selv tenke seg at det kan bli ødeleggende, sier Elisabeth von Brömsen til Sveriges Radio.

Hun er nabo til et planlagt vindkraftanlegg i Västergötland og ønsker utredningen velkommen. Det er ingen som vet hvor stor faren er for brann, fallende deler og eventuelle forstyrrelser av utstyr som trygghetsalarmer. Derfor skal dette sjekkes grundig.

Svenske MSB tilsvarer det norske Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). DSB har ingen planer om å gjøre en slik vurdering av norsk vindkraft, til tross for at vindkraftverk har havarert blant annet på Hundhammerfjellet, hvor delene fløy langt av gårde.





– Lite vegetasjon her

– Hos oss er vindmøllene ofte plassert i områder med lite vegetasjon. Skulle det oppstå en brann, er risikoen beskjeden for at den skal forplante seg til områdene rundt, sier direktør Tor Suhrke i DSBs avdeling for forebygging og elsikkerhet til Teknisk Ukeblad.

Men etableringen av vindselskapet Austri Vind i Hedmark og Oppland viser at det også kan bli vindkraftanlegg i innlandet hvor det er mye vegetasjon. DSB har ført tilsyn med vindkraftanlegg i 20 år og sørget for at driften ikke er til fare for omgivelser, og ser ikke på brannfaren som stor.

– Så langt er de største problemene rundt dette at man får havari, altså mekaniske problemer. Man mister bladene, og det har vært trafohavarier. Men det er et marginalt brannproblem så langt, sier Suhrke.





Sørger for sikkerhet

MSBs mål med å skaffe seg mer kunnskap er ikke å stoppe vindkraftverkene, men å sørge for at de som bygges blir tilstrekkelig sikre.

– Jeg håper vi får vite så pass mye mer at vi kan gi tydelige råd og også i framtiden fange opp eventuelle risikoer eller fordeler ved ulike framgangsmåter, sier Sandahl.

Norske DSB samarbeider nært med svenske MSB på en rekke områder, og merker seg at dette arbeidet blir gjennomført.

– Vi har ikke planer om spesiell oppfølging av dette, men vil lese den svenske rapporten når den er ferdig, sier Suhrke.