VOLVO C30: Med elmotor. (Bilde: Truls Tunmo)
VOLVO C30: Med elmotor. (Bilde: Truls Tunmo)
VOLVO C30: Dette emblemet indikerer at dette er en elbil. (Bilde: Truls Tunmo)

Volvo med elbil

  • Motor

– Vi må slutte å se på bilavgiftene som en inntektskilde for staten og begynne å se på disse inntektene som mulige verktøy til å kutte utslippene, sier administrerende direktør i Volvo Personbiler Norge, Øystein Herland.





Volvo C30

I ettermiddag ble Volvos konseptbil C30 som ren elbil introdusert på Aker Brygge i Oslo i forbindelse med at Volvo Personbiler Norge lanserer den nye miljørapporten ”0 gram – Tre strategier for en renere veitrafikk”.

Bilen skal kunne gå 15-16 mil under idéelle forhold. Med andre ord er ikke dette noen bil for familier på lange ferieturer.

Volvo og TØi (Transportøkonomisk institutt) har kategorisert miljøtiltak for transportsektoren i tre hovedstrategier for fremtiden:





– Nytt avgiftssystem 0-UTSLIPP: -Det er på tide med grønnere avgifter og veiprising i Norge, sier administrerende direktør i Volvo Personbiler Norge, Øystein Herlnad. Truls Tunmo

– Nytt avgiftssystem

Mer effektive biler, mindre kjøring og mer kollektiv kjøring.

– For å oppnå dette mener Volvo blant annet at vi må utforme et nytt bilavgiftssystem og innføre veiprising.

Miljøvennlige valg må i langt større grad lønne seg for forbrukerne.

Det betyr at staten i fremtiden må dekke inn tapte inntekter på andre poster utenfor samferdselssektoren, sier Herland.





Fire reformer

Volvo Personbiler Norge foreslår fire prioriterte reformer i transportsektoren:

  • Nytt avgiftsparadigme. Avgiftsbelegge bruk av bil, ikke kjøp og eie.
  • Bedre kollektivtrafikk. Øke antall avganger, sørge for bedre komfort og tilpassede priser.
  • Veiprising. Samfunnskostnadene ved bykjøring er langt høyere enn på landsbygda.
  • Flere biopumper og ladestasjoner. Klimakur mener bio og el er fremtidens drivstoff.