UT I SOLEN: Fra Vestfolds solkyst vil denne gjengen vinne EPC-kontrakter for oljeindustrien. Fra venstre: Hanna Karine Hansen, Arild Bull-Gjertsen, Sjur Klavenes, Egil Dagsberg, Fredrik Johannessen, Egil Solheim, Inger Marie Moe, Tor Martin Røed og Carsten Stanley Nikolajsen

Vokst fra ruiner

  • offshore

Tønsberg: I fjor sommer vedtok styret i Heerema Tønsberg at bedriften skulle stenges, eventuelt selges.

Flere i bedriften ble urolige, særlig på ingeniørsiden.

Daværende leder av engineeringavdelingen, Egil Solheim, begynte sammen med Tor Martin Røed ved Tønsberg-verkstedet å sondere terrenget for å finne muligheter for å starte for seg selv.

Gjennom kontakter i NLI systemet, fikk de etablert NLI Engineering. Etableringsdatoen er 1. april i år, mens selve oppstarten var 2. mai.

Målet med den nye organisasjonen var at nå kunne NLI-systemet tilby komplette leveranser til fastlands- og oljeindustrien. Fra før av besto NLI-gruppen av mekaniske bedrifter i Norge og Polen.

- Vi skal forsyne de øvrige bedriftene med ingeniørtjenester. I tillegg kan vi også tilby rene ingeniøroppdrag, forteller Solheim.





Verftserfaring

To tredeler av den nye organisasjonen kommer fra tidligere Heerema Tønsberg, de resterende er rekruttert fra andre bedrifter. Antall ansatte er 16. De har ingen umiddelbare planer om å øke dette tallet voldsomt.

- Vi har ikke som mål å bli 40 til jul, men vi vil vokse og ansette etter behov og prosjekttilgang. Vi tar ikke sikte på å leie ut folk på timebasis til andre prosjekter, men ønsker primært å ha prosjekter i huset, understreker Røed.

Dagens ansatte er senioringeniører med erfaring fra stål, mekanisk, rør, prosess, marine operasjoner og elektro og instrumentdisiplinene. De aller fleste har praktisk erfaring fra arbeid på verft eller i mekaniske bedrifter. - Vår erfaring er viktig for å få sikre og fabrikasjonsvennlige konstruksjoner, sier Solheim.





EPC-oppdrag

Markedet bedriften går inn i er først og fremst rettet mot offshoreindustrien. Målet er å kunne ta EPC oppdrag (ingeniørtjenester, innkjøp og bygging) på undervannsanlegg, mindre moduler samt utstyrspakker for oljeindustrien.

- Vi regner med å kunne være konkurransedyktige på seksjoner opp til 1000 tonn. Allerede i dag har gruppen store oppdrag for blant annet FMC på Kongsberg, men vi vil også delta i konkurransen om separate oppdrag fra oljeselskapene, understreker Røed.