Vinterdekk med firkantede pigger fra finske Nokian.
BJØRNEKLØR: Det nye dekket har firkantede pigger med den nye bjørneklo-teknikken. Det innebærer at piggene ikke vris selv ved kraftig nedbremsing eller akselerasjon. (Bilde: NOKIAN)

Vinterdekk med firkant-pigg

  • Motor

Et vinterdekk for en tung og motorsterk SUV-modell må gi særlig godt grep og sikre kjøreegenskaper.

Det er spesielt viktig at dekket gir maksimalt sidegrep, slik at bilen lar seg styre sikkert også ved blant annet kraftig nedbremsing og akselerasjon, ifølge produktutviklingssjef Teppo Huovila i Nokian.

Ikke runde

Det nye dekket har firkantede pigger med den nye bjørneklo-teknikken.

Det innebærer at piggene ikke vris selv ved kraftig nedbremsing eller akselerasjon.

Takket være denne løsningen gir piggene alltid maksimalt grep.

Gummi for kulde

Dekkets gummiblanding er utviklet for nordiske vinterforhold, og inneholder også rapsolje, som skal gi bedre grep på is og bedre beskyttelse mot skader.





Foruten på grusveier og snødekte skogsveier, kjøres SUV-biler også mye på bar asfalt i ren bytrafikk.

Dekkene må derfor mestre variererende kjøreforhold og forskjellige underlag.

Ikke glem oblat!

Disse dekkene har en dobbelblokk-konstruksjon som sies å gi gode kjøreegenskaper også på barmark. Dekket har myke og entydige kjøregenskaper og gir eksakt kjørerespons.





Men piggdekk-oblat er altså påbudt også for disse, i Oslo!