FULL STANS: Mikrobølgestråling kan få biler til å bråstoppe, uten å utsette sjåfør og passasjerer for fare. (Bilde: colourbox.com)
SIKKERHET: Det hjelper ikke å stikke av hvis du blir tatt i fartskontroll dersom politiet venter med en mikrobølgestråler rundt neste sving. (Bilde: colourbox.com)

Vil stoppe råkjørere med mikrobølger

Strålingen kan for eksempel brukes av politiet dersom de vil avslutte farlige biljakter, eller av militæret dersom de vil stoppe kjøretøy som beveger seg for nært militærbaser – uten fare for å skade personene inni kjøretøyet.

– Ideen er å advare biler på avstand, før de kommer for nært verdifulle mål som militærbrakker eller et kommunikasjonssenter. Dersom de ikke føyer seg bestråler du dem så de ikke kan komme nærmere, sier adm.dir. James Tatoian ved Eureka Aerospace i California til Discovery News.

300 MHz

Sammen med et team har han jobbet med oppfinnelsen siden 2003. Dagens prototyp er cirka 1,5 meter lang, 90 cm bred og 30 cm tjukk, og veier litt under 200 kg.

Teknologien bruker samme energi som mikrobølgeovner, men en annen frekvens. Mens ovner vanligvis bruker 2.45 GHz, opererer bilstoppesystemet med 300 megahertz. I begge tilfeller er strålingen over vanlige radiofrekvenser, og ikke skadelig for mennesker.

Små detaljer

For å stanse biler genererer innretningen først energi som blir forsterket ved hjelp av en generator. Energien konverteres deretter til mikrobølgestråling, som via en spesialdesignet antenne rettes i en smal stråle mot bilen som skal stoppes.

Jo høyere strålefrekvensen er, desto mer kontrollert blir det mulig å styre strålingen. På den måten blir det enkelt for brukeren å sikte på sårbare bildeler som lyspærenes glødetråder, skruer eller frontruteantenner.

50 ns er nok

Å kunne sende strålingen så presist er viktig fordi nyere biler ikke bare har mange plastdeler, men også rustfri maling som motvirker at karosseriet leder strøm – og datamaskiner som er designet for å tåle den elektromagnetiske kraften fra bilmotoren.

En stråle som sendes mot bilen i 50 nanosekunder er nok til å få det elektriske anlegget til å bryte sammen. Strålingen kan overbelaste ledninger eller ødelegge bilens sentrale mikroprosessor.

Som en plasmaskjerm

Eureka Aerospace fikk donert fire testbiler fra et lokalkontor av Los Angeles Sheriff's Department, som er svært interessert i teknologien.

I testrunden klarte forskerne å stoppe bilene når de var mellom tre og 15 meter unna.

Målet er at det ferdige produktet skal ligne på en plasma-TV, veie 22 kg og kunne stoppe biler på nærmere 300 meters avstand.