Knut Arild Hareide har flertallet i transportkomiteen på sin side: De vil splitte Jernbaneverket i to. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Vil splitte Jernbaneverket

Opposisjonen på Stortinget foreslår å omorganisere Jernbaneverket slik at det får større frihet til å bygge ut og forbedre lange strekninger av jernbanen uten at politikerne blander seg inn.

Som Avinor

Forslaget er at et selskap får ansvar for å administrere utvikling og drift av jernbanens eiendommer og infrastruktur, inkludert stasjoner og kjøreveier. Et annet selskap skal utføre utbygging og vedlikehold av infrastruktur for baner i konkurranseutsatt virksomhet.

Arkitekten bak forslaget, Høyres Ingjerd Schou, sier til Aftenposten at de ønsker seg den samme suksessen som da Luftfartstilsynet ble Avinor i 2003 - og at man med en slik omorganisering slipper detaljstyring av pengebruk, planlegging og fremdrift fra storting og regjering.

Debatt i morgen

- Dette er en av de viktigste tingene vi må gjøre nå. Det bør bli slik at Jernbaneverket får inntekter hvis det leverer, og ikke hvis det ikke leverer, sier transportkomiteens leder, Knut Arild Hareide (KrF), til Aftenposten.

Bård Hoksrud (Frp) mener noe av det viktigste med en omorganisering er at det vil gi Jernbaneverket mulighet til å ta opp lån og starte med prosjektfinansiering.

I morgen skal forslaget opp til debatt og avstemning i plenum, men det er ventet å bli vraket. Regjeringspartiene støtter ikke opposisjonens forslag.