Vil redde liv

I tillegg kan antall skadde trafikanter reduseres med ca 90 personer årlig, hevder de i en pressemelding.

Forslaget til nye fartsgrensekriterier utenfor tettbygd strøk er sendt på høring, og det er ventet at nye fartsgrenser innføres i løpet av neste år. De viktigste endringene gjelder bruken av fartsgrensene 70 km/h og 90 km/h.

De nye kriteriene innebærer at fartsgrensen settes ned fra 80 km/h til 70 km/h på alle veger som har mange og alvorlige ulykker, selv om standarden på vegen kan synes god. Dette betyr at minst sju prosent av dagens 80-veger (1370 km) får nedsatt fartsgrense. En stor andel av disse vegene ligger i våre tettest trafikkerte områder. I tillegg vurderes det om ytterligere fire prosent (780 km) av 80-vegene skal få lavere fartsgrense.

Vegdirektoratets forslag innebærer at 90-skiltet må byttes ut med 80-skilt på hele 30 prosent (440 km) av de vegene som i dag har 90 km/h: Alle 90-veger med mange og alvorlige ulykker skiltes ned til 80 km/h. Tofelts veger uten midtdeler med årsdøgntrafikk på over 10.000 skal ikke ha fartsgrense 90 km/h, og toveis tunneler som er lengre enn 500 meter bør ikke ha høyere fartsgrense enn 80 km/h. Dessuten skal det settes strengere krav til geometrisk utforming av tofelts veger for at fartsgrensen skal kunne være 90 km/h.

De fartsglade kan trøste seg med at det samtidig åpnes for forsøk med en fartsgrense på 100 km/h på flerfelts motorveger med høy standard og lav ulykkesfrekvens. Dette vil gjelde strekninger på tilsammen ca 60 kilometer.