PÅ FELTTOG FOR FOTO:Daglig leder Ole Christan Frenning i FotoWare vil holde styr på verdens fotosamlinger med norsk programvare. (Bilde: Odd R. Valmot)
¿ I de siste årene har antallet potensielle kunder økt kraftig, men jobben med å markedsføre produktene våre er mer utfordrende mot de nye gruppene, sier gründer og daglig leder Ole Christan Frenning i FotoWare. (Bilde: ORV)

Vil ordne verdens bilder

Norske FotoWare vil holde styr på verdens bilder.

Det tolv år gamle selskapet begynte programvareutviklingen da bruken av digitale bilder var i startfasen.

I dag har selskapet nesten hundre prosent av det norske avismarkedet og svært høy markedsandel i mange europeiske land.

Nå er planene klare for videre ekspansjon, både geografisk og til flere bransjer.

Flyt og effektiv lagring

Grunnideen til FotoWare var å sørge for arbeidsflyt på bildesiden og å lagre bildene effektivt.

Selskapet spang ut fra den norske importøren av Nikon og Hasselblad; Interfoto. De solgte svært mye kamerautstyr til avisene og kundene trengte teknologi for å automatisere arbeidsflyten på bildesiden.

Det var starten på en programvareutvikling som revolusjonerte de tradisjonelle manuelle prosessene. Kundene kom nesten automatisk. Den nye teknologien bød på så store fordeler og besparelser at produktet nesten solgte seg selv.

Selskapet fikk også en kraftig økning i salget da Hasselblad gav opp sin egen utvikling og i stedet solgte produktene til FotoWare.

Omsetningen har økt jevnt og trutt og i år vil den bli på rundt 45 millioner kroner. Selskapet bruker svært mye av omsetningen på forskning og utvikling og har inngått en avtale med Fast og benytter deres søkemotor for å finne frem i enorme bildemengder lynraskt. I fjor hadde de en organisk vekst på hele 34 prosent.

Økt kraftig

– I de siste årene har antallet potensielle kunder økt kraftig, men jobben med å markedsføre produktene våre er mer utfordrende mot de nye gruppene, sier gründer og daglig leder Ole Christan Frenning i FotoWare.

– Innen media vet alle at de trenger slike verktøy, men når vi ser på alle de nye kundene er ikke kunnskapen like stor. Bare tenk på hvor mange bedrifter som har store mengder bilder; sykehus, forsikringsselskaper, eiendomsmeglere, Vegvesenet og en rekke andre har behov for å holde orden i bildearkivet.

I tillegg utgjør avanserte fotoamatører en stadig økende kundegruppe. – Utfordringen er å ekspandere både geografisk til mange nye land og i bredden til mange nye bransjer. I fjor etablerte vi nye salgsselskaper i England og Frankrike.