Samferdselsminister Liv Signe Navarsete ville ikke love flere støtteordninger til eldrosjene utover det elbilene allerede har. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Liv Signe Navarsete fikk den første turen i de nye thinkdrosjene. Bak rattet: Audun Asphjell, daglig leder i Ecotaxi. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Vil ikke love momsfritak

– Jeg kan ikke love noe momsfritak på vegne av Finansdepartementet, selv om jeg er veldig positiv, sa samferdselsminister Signe Navarsete da hun fikk en prøvetur i en av de nye elektriske trondheimsdrosjene i dag.

Les også:

Think-taxier

Det er elbilentusiast og avgiftshater Arne Asphjell som, sammen med sønnen Audun, står bak prosjektet om å etablere et elektrisk drosjetilbud i Trondheim.

De skal kjøre de to Think-bilene som en del av Trøndertaxis vanlige tilbud.

I dag viste de fram bilene for statsråden og pressen i Oslo før turen går nordover.

– Se til Trondheim

– Det jeg kan love er at prisen for passasjerene vil gå ned med åtte prosent hvis vi slipper momsen og det vil gjøre det gunstigere å kjøre slike drosjer. Er ikke det er viktig miljøtiltak da, spurte Arne Asphjell.

– Jeg tror Trondheim Taxis initiativ gjør at flere andre selskaper kommer etter med elektriske drosjer, sa Navarsete, og oppfordret til en aldri så liten bykamp på dette området.

– Drosjetrafikken er en viktig faktor når det gjelder lokal forurensning og disse bilene bidrar ikke til den. Jeg skulle ønske at vi fikk mange slike Think-drosjer og Regjeringen vil gjøre sitt ved å bygge ladestasjoner.

Pent regnestykke

– Selv om vi kan få noen utfordringer med rekkevidden gjennom en hel dag er ikke regnestykket så galt for drosjeeierne heller. Vi kommer til å bruke strøm for 80 øre per mil, i stedet for 10 kroner i drivstoff som er det vanlige, sa Audun Asphjell.

Ifølge ham er det heller ikke noe problem at Thinkene kun har ett passasjersete. Mellom 50 og 80 prosent av turene de har i dag er med bare én passasjer.