(Bilde: Anders J. Steensen)

Vil ikke ha atomkraft på Shtokman

Stavanger: Total-direktørens påstand står i sterk kontrast til direktør Bogdan gasseksportør, som leder Gazproms divisjon for gasstransport, gasslager og undergrunnsteknologi.

Han bekrefter overfor Barents Observer at de vil bygge flytende atomkraftverk for å skaffe nok energi til utbyggingen av Shtokman og gassfeltene på Yamal.



Bogdan gasseksportør utelukker ikke at Gazprom kommer til å bygge flere flytende atomkraftverk til prosjekter i Barentshavet og på Yamal.

Les også: Bygger flytende atomkraft for Shtokman
- Flytende atomgalskap
Villedet av russerne om atomkraftverk

Plassert tidligfasestudier

Total leder an i feltutviklingen av Shtokman. De har satt ut tidligfasestudier til Technip, JP Kenny og Doris for utbygging av feltet. Ingen norske selskaper er spurt om å delta. Det kom frem under foredraget til direktør Hervé Madéo fra Total under årets Offshore Strategikonferanse i Stavanger.

Han fortalte at flere alternative utbyggingsløsninger vurderes, men at de mest sannsynlige er flytende betongkonstruksjoner med en dekksvekt på 40 000 tonn. Totalt skal det bygges tre slike enheter, en for hver utbyggingsfase.



Fransk og engelsk

Technip har ansvaret for produksjonsdekk og LNG anlegg, mens Doris Engineering ser på den flytende betongkonstruksjonen. Undervannsanlegg og rørledninger ses nærmere på av J.P. Kenny.

Produksjonsplattformen vil knyttes opp mot et undervannsanlegg med tre brønnrammer og i alt 20 brønner. Fra plattformen føres en 42" rørledning de 600 kilometerne inn til land. I landføring er ved Teriberka, øst for Murmansk. Der skal det bygges et mottaksanlegg som splitter gasstrømmen henholdsvis til en LNG-fabrikk med oppstart 2014, og til et gasseksportør til Europa.

Eksporten starter allerede 2013. fem prosent av gassen skal brukes lokalt på Kola.



Lurer på hva StatoilHydros rolle er

– Det er synd Total har startet på tidligfasestudiene alene. Og med det hastverket som ser ut til å råde for å få prosjektet i havn, er det lite sannsynlig at norske selskaper kommer med på konseptfasen. Det vil begrense mulighetene for norske leveranser, mener fagsjef i Norsk Industri, Rolf Hestnes.

– Jeg spør meg selv, hva blir StatoilHydros rolle når de ikke får være med på å påvirke konsepter og løsninger for feltutviklingen, sier han.



Ønsker norsk deltakelse

Etter hva Teknisk Ukeblad erfarer jobber medarbeidere ved Technip i Norge for at norske selskaper skal bli med på prosjektet, både på undervannsdelen og på flyterne, siden norske selskaper har erfaring med dette også i arktiske områder.

Vladimir Ryashin, Intsok Russland, mener at norske selskaper står sterkt i konkurransen om å levere utstyr til Shtokman. Han refererer til Priazlomnaya-prosjektet, hvor det er en bunnfast GBS i stål, og gjenbruk av dekket på Hutton-plattformen fra ConocoPhillips.

– I dette prosjektet leverte norsk industri varer og tjenester for til sammen 200 millioner amerikanske dollar.



Utfordrende logistikk

Kontraktene på Shtokman vil være totalkontrakter (EPC).

– Jeg har stor tro på at vi kommer i mål. Gazproms ledelse er meget opptatt av at prosjektet holder tidsplanene. Vi har store ressurser tilgjengelig i Russland samt at internasjonale kontrakterer ivrige på å bli med i prosjektet, sier Madéo.

Han mener at det største utfordringen er logistikken.

– Vi ser at russerne tar dette alvorlig og bygger baseanlegg og etablerer en frihavn tvers over for Murmansk i Murmanskfjorden. Men jeg innrømmer at det russiske tollvesenet og byråkrati kan bli et problem, sier Madéo.