OPP-NED: Med hydraulisk overføring av kraften fra rotoren, kan giret og generatoren plasseres i sokkelen på vindmøllen i stedet for på toppen. (Bilde: Chapdrive)

Vil halvere vekten på vindturbiner

  • Kraft

I disse dager setter den trondheimsbaserte bedriften Chapdrive ut en prototype på en vindturbin som kan fjerne mange av problemene vindkraftprodusentene har med tunge girkasser.

Hydraulisk gir

På teststasjonen for vindkraftteknologi på Valsneset utenfor Bjugn, som drives av Sintef, NTNU og IFE, blir det plassert ut en vindturbin fra Vesta uten den mekaniske girkassen. I stedet er giret erstattet med et en hydraulisk løsning.

Vedlikehold av trøblete, tunge girkasser i vindturbiner, er en kostnadsfelle for mange vindkraftprodusenter.

Les også:

Tungt og tregt

Chapdrives prosjekt går ut på å plassere gir og generator ved foten av tårnet i stedet for å ha en blytung girkasse på toppen av turbinen, slik de fleste vindmøller er utstyrt med i dag.

- Dagens vindturbiner begynner å bli veldig store, og jo større turbiner, jo saktere går de rundt. Turtallet blir veldig høyt, og girboksen blir veldig tung. Vi så mulighetene i å finne et alternativ til girboksen, og tok tak i ideen om en hydraulisk girboks, sier en av de seks gründerne bak selskapet, Ole Gunnar Dalhaug, som også er førsteamanuensis ved NTNU.

Viktig for havsatsing

Girkassene, som kan veie flere titalls tonn, er også en stor utfordring for selskaper som satser på flytende vindturbiner til havs.

Dersom man får installert turbinens maskinhus på bakken eller under vannoverflaten i stedet for på toppen, betyr det et stort framskritt for lønnsomhet og bruksområder. Det er grunnideen bak girløsningen.

- For flytende vindturbiner på havet er det viktig å ha så lav vekt som mulig. Ved å ta bort girboksen og flytte generatoren ned, reduserer vi vekten i toppen betraktelig, samtidig som vedlikeholdet blir betrakelig enklere, sier Dalhaug, som ser det som sannsynlig at vekten på Chapdrives vindturbin vil halveres i forhold til de største vindturbinene som er plassert onshore og inshore i Europa i dag.

- Vi har jo ikke bygget opp en fullskala pilot ennå, men jeg vil påstå at vi kutter vekten med 50 prosent, sier gründeren.

Framdrift

I første omgang testkjøres en 225 kW turbin fra Vestas på Valsneset i Bjugn. Gründerne er i gang med å sette opp turbinen i disse dager.

Deretter skal teknologien testes på en større turbin, trolig på 1 MW.

På lang sikt håper selskapet å teste ut det hydrauliske giret på en 3-5 MW vindturbin.

- Teknologien er i dag anvendbar på eksisterende vindturbiner, men det vil ikke stå klar en ny type kommersiell vindturbin for salg med vår løsning før om omtrent 5 år, sier daglig leder Åsmund Furuseth.

Kjent teknologi

Hydrauliske gir er kjent teknologi innenfor industrien, men selskapets utfordring er at så store hydrauliske gir som de planlegger, aldri har blitt bygget før. Men Dalhaug er ikke i tvil om at pilotførsøkene vil gi gode resultater.

- Vi testet en småskalapilot på NTNU, og en i en større skala i et laboratorie på Marienborg. Vi har sett at det virker, og nå ønsker vi å få testet teknologien ute, slik at vi ser at komponentene virker over lang tid, sier Dalhaug.

StatoilHydro, Hafslund og Northzone Venture er inne på eiersiden i Chapdrive, som også har fått 2,5 millioner kroner av Renergi for å teste og verifisere en oppskalert hydraulikk-teknologi.