LEDENDE: Uten den nære kontakten mellom rederi, skipskonstruktør og skipsbygger hadde ikke norsk industri vært verdens ledende leverandør av skip og tjenester til offshorenæringen. (Bilde: ROLLS ROYCE)

Vil halvere utslipp fra skip

Dette er et av tiltakene som legges frem når nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen og miljøvernminister Helen Bjørnøy presenterer regjeringens nye maritime miljøstrategi i dag.

Svekket gjennomføringsevne

Ifølge Dagbladets kilder kan dette ramme skipsfarten hardt, dersom bevilgningene ikke får en betydelig økning. Norges Rederiforbund fortviler over nye krav, etter at de har blitt pålagt å betale inn skattegjeld på 14 milliarder kroner.

Skepsisen er stor til at regjeringen ønsker å tvinge både norsk og internasjonal skipsfart over fra tungolje til mer miljøvennlig drivstoff.

- Det er vanskelig å se hva en slik maritim strategi har å bety. På grunn av det nye skatteregime regjeringen har innført vil det svekke egenkapitalen og investeringsevnen betydelig for skipsfarten, dermed har det liten verdi. Vi vil veldig gjerne stille oss i bresjen for miljø, men vår evne til å gjennomføre dette nå er svekket, sier informasjonsdirektør Marit Ytreeide i Rederiforbundet til Dagbladet.

Gods fra vei til sjø

Statsrådene varsler også følgende tiltak:

  • Krav om miljøvennlig og forsvarlig opphogging og resirkulering av skip.
  • Et system for kartlegging av hvert enkelt skips utslipp, med rapportering til myndighetene.
  • Et nytt investeringsfond for maritim sektor, med spesielt fokus på miljøtiltak.
  • Det er også ønskelig å overføre en større del av godstrafikken fra vei til sjø.