Det nye midtfeltet er i sommer tatt i bruk på E6 nord for Lillehammer som et ledd i det nasjonale nullvisjonsprosjektet. (Bilde: Statens vegvesen)

Vil ha torvtak over E6

Torvtaket i en lengde på noen hundre meter skal i så fall være dekke på såkalte miljøtunneler som bygges for gjenopprette villreinens trekkveier mellom Snøhetta villreinområde vest for E6 og jernbanelinja, og Knutshø og Rondane villreinområder på østsiden.

Hard veistrid

Forslaget om slike miljøtunneler blir tatt opp i en utredning som Snøhetta villreinnemnd har laget i forbindelse med diskusjonen om den omstridte Snøheimveien.

Dette er en 12 kilometer lang grusvei mellom Hjerkinn og den gamle turisthytta Snøheim ved foten av Snøhetta.

Miljøverndepartementet har bestemt at denne veien skal fjernes av hensyn til villreinstammen på Dovrefjell. Dette skal skje i forbindelse med at Forsvaret avslutter sin virksomhet i Hjerkinn skytefelt. Miljøverndepartementets avgjørelse er møtt med stor motstand fra lokale interesser, som ønsker å beholde veien. Over 13.000 underskrifter er samlet inn til støtte for dette standpunktet.

Tre miljøtunneler

Snøhetta villreinnemnd støtter Miljøverndepartementets avgjørelse, men venter at saken kan bli tatt opp i Stortinget. I utredningen, som nå er sendt blant annet til Direktoratet for naturforvaltning (DN) og Miljøverndepartementet, leverer villreinnemnda en rekke argumenter for å fjerne veien.

Forslaget om å legge E6 og jernbanelinja i miljøtunneler med torvtak begrunnes med at klimaendringer kan føre til reduserte vinterbeiter i Snøhetta villreinområde, og at det dermed blir behov for at reinen kan trekke over til vinterbeiter i Knutshøområdet og Rondane.

Snøhetta villreinnemnd mener at det foreløpig er aktuelt å bygge slike tunneler på tre steder – sør for Fokstua, på Hjerkinn og ved Grønnbakken mellom Hjerkinn og Kongsvoll. (©NTB)