UNGT MILJØ: Tina Hermandsen Krekke (24) er en av de nyansatte studentene i Steria. Hun trives med et ungt miljø. Personaldirektør Solfrid Skilbrigt (t.h)og avdelingsleder Mette Solstrand (t.v)er fornøyd med at de greier å kapre jenter. (Bilde: RAGNA KRONSTAD )

Vil ha IT-ferskinger

  • Arbeidsliv

- Vi ønsker oss nyutdannede igjen. Det er spennende med studenter fordi de viser engasjement og stå på-vilje, sier personaldirektør Solfrid Skilbrigt i Steria.

Bedre tider i IT-markedet er årsaken til at det igjen kan satses på ferskinger fra skolebenken. De fleste kommer fra NTNU. Bare en av de nyansatte er fra Universitetet i Oslo.

- Vi har valgt å fokusere på NTNU fordi vi har gode erfaringer med det, sier Skilbrigt. De fleste er rekruttert fra datalinjen. I tillegg er det to studenter som er hentet fra Institutt for industriell økonomi.

- Gode karakterer holder ikke for å bli vurdert. - De må passe til profilen vår og vise evne til kommunisere. Sosiale antenner er veldig viktig. Og så må de vise at de har guts, sier Skilbrigt.

Tina Hermandsen Krekke var ferdig på NTNU i fjor vår og begynte i Steria noen måneder senere. Hun var ute på prosjekt etter kort tid og føler seg godt tatt vare på.

- Det er veldig bra å begynne samtidig med så mange andre nye. Det er viktig å ha god kontakt også med studentene som begynte året før. Slik kan man få nyttige tips, sier hun.

Satser også på kvinner

De siste 4 årene har Steria ansatt 42 nyutdannede. Men selskapet har ikke bare vært opptatt av å få tak i unge folk, jenter er også veldig ettertraktet.

Totalt er kvinneandelen på 29 %. I avdeling for rådgivning og systemintergarsjon er den oppe på 34%. Avdelingen ledes av Mette Solstrand som selv er ganske fersk i jobben.

- Vi tilhører en mannsdominert bransje og tror at det å ha en viss likevekt av kvinner og menn er bra både for arbeidsmiljøet og for måten prosjektene blir gjennomført på. Som prosjektledere er jenter ofte strukturerte og målrettede, samtidig som de greier å forholde seg til de menneskelige faktorene på en ryddig og fin måte. Dessuten har kvinner ofte en utstrakt sosial intelligens som gjør at relasjoner til kunder og prosjektledere blir gode, sier Skilbrigt.