SPOR: Ruter vil vite hvor grensen for personvern går etter at Samferdselsdepartementet sa nei til detaljert kartlegging av reisemønstre. (Bilde: Oslo Sporveier)

Vil ha grenser for personvernet

  • IT

Det nye elektroniske billettsystemet Flexus i Oslo baserte seg på å registrere detaljert reiseinformasjon om passasjerene.

Det blir ikke noe av fordi det bryter for mye med personvernreglene.

Les mer her: Flexus: – En syretest på personkartlegging





Finne balansen

For å kunne få mest mulig utbytte av e-billetter og samtidig ivareta personvernet, samarbeider Kollektivtrafikkforeningen med Datatilsynet om å få på plass et sett med nasjonale retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Det melder tilsynet på sine nettsider.

– Elektronisk billetter blir hverdagen for stadig flere kollektivreisende. Det gjelder ikke bare i Osloregionen, men også byer som Trondheim, Stavanger og Bergen. Bransjen ser absolutt utfordringen med å finne balansen mellom tilgang på god reisestatistikk og personvern. Derfor har vi nå tatt initiativ for å få på plass et sett med nasjonale retningslinjer, uttaler Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen, representant for medlemmene i Kollektivtrafikkforeningen.

Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen.
– Elektronisk billetter blir hverdagen for stadig flere kollektivreisende. Det gjelder ikke bare i Osloregionen, men også byer som Trondheim, Stavanger og Bergen. Bransjen ser absolutt utfordringen med å finne balansen mellom tilgang på god reisestatistikk og personvern. Derfor har vi nå tatt initiativ for å få på plass et sett med nasjonale retningslinjer, uttaler Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen, representant for medlemmene i Kollektivtrafikkforeningen.SPISS: Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen står i spissen for Kollektivtrafikkforeningens samarbeid med Datatilsynet. Foto: Ruter Ruter





Utnyttes bedre

En av de viktigste fordelene ved de nye elektroniske billettsystemene er tilgangen på oppdatert reisestatistikk.

Formålet er å gjøre det enklere å planlegge trafikk og ressurser.

Osloregionen står overfor en enorm befolkningsvekst de neste årene, noe som har direkte innvirkning på kollektivtrafikken.

En buss som har pleid å være halvtom, er med ett overfylt av passasjerer på grunn av stor tilflytting.





Uvurderlig

– De elektroniske billettsystemene gir kundene en enkel og moderne betalingsløsning, samtidig som de gir kollektivselskapene uvurderlig statistikk for å dimensjonere og planlegge tilbudet best mulig for fremtiden, sier Reitan Jenssen.

– Samtidig er godt personvern nødvendig. De som reiser kollektivt med elektroniske billetter skal være hundre prosent sikre på at vi ivaretar deres personvern. Derfor har vi tatt initiativ til å utarbeide nasjonale retningslinjer i tett samarbeid med Datatilsynet, påpeker han.





For dårlig

Datatilsynet er positive til initiativet.

– Det er positivt at kollektivtrafikkbransjen tar et tydelig ansvar for personvernet til de reisende og ser at elektronisk billettering ikke bare skaper muligheter, men også utfordringer, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.

– Det er positivt at kollektivtrafikkbransjen tar et tydelig ansvar for personvernet til de reisende og ser at elektronisk billettering ikke bare skaper muligheter, men også utfordringer, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet. VARSLER: Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet gir signaler om at det er flere bransjer enn kollektivtrafikken som bør legge opp nye løyper for bedre behandling av personvernet i sin kundestatistikk. Leif Hamnes

Han sikter til blant annet at personopplysninger om de reisende kan bli lagret unødig, for lenge eller at informasjon til kundene om bruk av personopplysninger er for dårlig.





Gjelder flere bransjer

Thon gir klare signaler til også andre bransjer:

– Kollektivbransjen er ikke alene om denne typen problemstillinger. Forhåpentligvis kan dette være til inspirasjon også for andre bransjer til å være i forkant og utarbeide egne retningslinjer for god behandling av kundestatistikk, sier han.